Jag har inköpt denna servis som låg i en fyndlåda tillsammans med en annan servis. Alla delarna är i perfekt skick och jag fick hela lådan för endast 20 kr. Är det någon som kan något mer om denna servis t ex när den kan ha gjorts av Hald och är det någon som törs sig på ett ungefärligt värde.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Karlskrona servis av Hald
Collapse
X
-
Modellnumer
Hej
Det är faktiskt en mockaservis, lanserad 1929.
Modell 84 heter kaffekannan, sockerasken samt gräddkannan. Koppen heter modell 27. Dekornamnet kan jag tyvärr ej, men en härlig dekor och modell signerad Edward Hald[SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]
[SIGPIC][/SIGPIC]
Comment
-
Då vill jag påstå att det är fel i boken... Det är sant att denna modell fanns som mockaservis också, bl.a. med de berömda drak- och putti-dekorerna med guldinsida och färgad utsida. Och de var också mindre. Senare kom de även i större kaffekoppsstorlek, men då var de inte guldfärgade i.
Comment
-
Jag måste vara totalt blind. Hittar ingenting.Ursprungligen postat av Melker Visa inläggJag tycker eg. också att det är kaffekoppar, men enligt "Porslinet Från Karlskrona" så benämns de mockakoppar =)
Var i boken hittar du uppgifterna?
Comment
-
Det är jättekul att se er disskutera vad kopparna riktigt är för något, ni kan här få uppgiften om storlek på kopparna
omkretsen måttat från toppens kant till kant 8,6 cm och höjden är 4,5 cm. Enligt vad jag tycker så är det kaffekoppar men kan kanske kallas för mockakoppar, dock tycker jag isofall att det är stora kaffekoppar för att inte säga att kaffekannan är otroligt stor för att tillhöra en mockaservis.
Skulle gärna vilja få tips på bra porslinsböcker som finns att köpa via internetbokhandlar. Var igår och tittade på vår bokhandel i stan men tyvärr dom hade jättedåligt om böcker som handlar om porslin och porslinsfabriker.
Comment
-
Hej Liljerik
Jag har hittat lite böcker på nätet som jag har beställt, det är ju först och främst porslin jag är intresserad av och då de svenska. Hade viljat få tag i boken "Svensk Porslin" tror jag den heter för den berör väl alla fabrikerna, men har inte kunnat hitta, verkar vara ute ur sortimentet.
Comment
-
Jo, "Svenskt porslin Fajans, porslin och flintgods 1700-1900" av Helena Dahlbäck Lutteman är bra, ISBN 9534-0575-7 om någon har nytta av det.
Köpte mitt exemplar från nätantikvariat
Sedan har ju Jane Fredlund flera bra breda böcker.
Nya "Gustavsberg Porslinet Fabriken Konstnärerna" av Gösta Arvidsson är också bra, å sen så har du ju "Rörstrand 280 år" av Bengt Nyström & Jan Brunius, de två sista måste ju gå att beställa i bokhandeln.
Billigare allternativ är ju om du kan hitta "Serviser från Gustavsberg" när det gäller Gustasbergsporslinet.
"Rörstrands Dekorer" kostar inte heller många tjugolappar, går nog att beställa från Rörstrands museum???? nåt sånt ställe....
Från antikvariat "Iris, Vineta och Gröna Anna" Rörstrands-serviser 1860-1970 av Bo Lagercrantz.
Comment
Comment