Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en riktig kluring !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• en riktig kluring !

hittade den i mormor o morfars gamla prissamling. på skylten står at`s hederspris prinspokalen 1954 den är ca 15 cm hög. först trodde jag det var metall av något slag, sen skrapade jag med tummen på örat och fick vitt under nageln, så den verkar vara silvermålad vad materialet är har jag ingen aning om (är helt novis) den klingar metalliskt när man sprättar på den,eller kanske porslinskt.

sen är metallskylten stämplad (5 st) mnen jag har ej nån lupp att uttyda dom.

aftonbladets troll, kluringen , men på priset står det at kan det vara (aftontidningen). är det någon som vet nåt om trollet , vem som har skapat det etc. eller är det en ren tidningsprodukt ? borde finnas en formgivare.
    Bifogade filer
    Last edited by pallevanten; 2008-02-06, 15:42.

Vad jag minns nu när jag ser din figur är att aftonbladet hade ngt som hette Kluringen, tidningsrelaterad helt o hållet. Minnet är diffust, kanske var det sent 70-tal tidigt 80-tal och då var jag ingen ivrig tidningsläsare. Ngn annan minns säkert bättre.
    1954???? hm.....
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Har svårt att tänka mig att det är keramik. Möjligen gips eller någon stenmassa.

Comment

skulle gissa på stenmassa i såna fall. den har en metallisk klang.
        det intressanta är ju var tillkom detta troll, som sagt så vet jag att kluringen förekommit i aftonbladet för inte så många år sen, men detta pris är från 1954 så frågan är när tillkom detta troll? är det en formgivare på nån tidning eller?

Comment

Norra Bantrollet snurrar i min skalle men det var det nog Aftontidningen som hade denna figur. Tiden borde vara slutet på 40 - början på 50-talet.

Comment

tack för den gello! nu lossnade det ordentligt

Hörrö! Kom just på att i min barndom (jaja så länge sen ja) så fanns "Norra Bantrollet" som liten figur gjuten i någon slags metall. Happ, nu kommer jag inte på något mer
            trollet kallades norra bantrollet. populär maskot till aftontidningen kallades norra bantrollet
            för att tidningen låg på norra bantorget. trollet har även hetat kluringen och trolden teddy (danmark).

hittade även några illustrationer av gerd rissler av trollet, kan det vara hon som skapade trollet?

ang, statyetten så har jag synat stämplarna på plattan av de 5 så kan jag bara se den första o sista (GFM och d9). undrar lite om trollet kanske är gjutet i tenn med gipsöverdrag sedan målad!?

ang. det danska namnet trolden teddy så hittade jag denna tror att det handlar om "mitt troll"

Information modtager et tøjvæsen, og på Marienlyst Slot åbner en bamseudstilling i morgen. Er der en sammenhæng og i så fald hvor?
            Last edited by pallevanten; 2008-02-08, 15:04.

Comment

Norra bantrollet

Hej
              Det var min pappa som gjorde, dvs försilvrade, förkopprade eller såg till att de blev svarta o det skulle väl föreställa järn. Grunden är gips så de är tämligen sköra. De fanns i två storlekar o du har den mindre. Jag har kvar en andrasortering modell större. Om det var aftontidningen eller Aftonbladet minns jag inte. Någonstans i huvudet klingar Stockholmstidningen också? Jag var bara ett litet barn på den tiden och pappa hade en liten verkstad för försilvring o dyl i källaren. Förutom dessa troll var det en plakett inför 700 års jubileet av Stockholm med (om jag nu minns rätt) Birger Jarl på ena sidan o slottet Tre kronor på den andra. Sedan försilvrade han barnskor också. Barnskorna lämnade man in på PUB och jag tror han hämtade dem där en gång i veckan.
              Jag ska se om jag kan visa dig en bild på det större trollet som jag har i min ägo.

Vänligen Nilla

Comment

Working...
              X