Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servis med asiatiskt motiv och märkt Hutschenreuther/Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Servis med asiatiskt motiv och märkt Hutschenreuther/Gefle

Hej!

Har nyliget köpt denna kaffeservis i en Secondhand-butik och är lite nyfiken på dess ursprung. Om någon kunnig här på forumet kan berätta något så vore det kul.
    Servisen består av 8 koppar med fat och assiett, kaffepanna, kaffepanna, gräddsnipa, sockerskål + en liten fjäril. Kopparna är i två olika motiv. Kaffepannan, gräddsnipan och sockerskålen är alla i olika motiv. Undrar mycket vad fjärilen är tänkt att användas till?
    Servisen är märkt med Hutschenreuther Selb. i grönt. Därtill finns stämpeln Gefle i rött. Stämplarna ser lite olika ut på de olika delarna. Min gissning är att porslinet är importerat från Hutschenreuther i Tyskland och målat av Gefle, kanske på 20- el. 30-talet. Tror ni det kan stämma? Försäljaren i butiken kunde inte säga något om servisen. Jag betalade 350 kr och det är också vad jag tror värdet ungefär är.

Jag är alltså mest nyfiken på varför det är stämplat både Gefle och Hutschenreuther och mindre vad den är värd.
    Tack på förhand om ni kan hjälpa mig!
    Hälsar Catarina
    Bifogade filer

Precis som du tror. Tillverkad på Hutschenreuther och dekorerad på Gefle. Under fr.a. 1:a världskriget imorterade Gefle porslin för dekorering och satte sin egen lilla stämpel på. Porslinet är "äkta", dvs fältspatporslin och alltså en bättre kvalitet än Gefle själva kunde tillverka. Kinesdekoren var populär under 20-talet, så den är nog aningen tidigare än du föreslår. Är det kineser på kopparna också? Det syns lite dåligt på bilden.

Sen undrar jag om fjärilen verkligen hör till servisen? Är den stämplad likadant? Det finns exempel på rena bordsprydnader, oftast blommor och fjärilar. Troligen är det en sådan.

Fin servis!

Comment

Svärmor(snart 90) har förklarat för mig hur de fjärilen användes. Kan ha form av annat också. Om jag kommer ihåg rätt så sattes de på ovansidan av pipen och med hjälp av ett snöre knöts en tyg eller läskande lapp fast på undersidan av pipen. Ett droppskydd alltså. Antar att du har ett par hål på undersidans kant. Hoppas jag kommer ihåg rätt annars får jag ringa svärmodern. Har själv några stycken och alla är fåglar av olika slag.

Comment

Intressant!

Comment

Tack båda två för era svar!

Ulferic, din förklaring verkar sann! Fjärilen hängde nämligen i ett snöre ( i sina två hål) runt pipen när jag köpte servisen. Men jag trodde att någon gjort så bara för att hålla reda på den lilla. Men frågan är om den hör till servisen eller är erhållen separat? Färgerna stämmer med servisens färger och porslinet ser likadant ut. Servisen är ju också dekorerad med fjärilar. Det känns som om den hör ihop. Droppskyddet funkar alltså som så att jag knyter en duk runt pipen och liksom dekorerar det hela med fjärilen, eller?

Peter S, jo det är kineser på kopparna också. Två varianter som varierar mellan kopparna. Och fjärilar och fåglar återkommer på olika sätt. Se bilder.

Jag fick verkligen tycke för den här servisen när jag såg den, men köpte den inte på en gång eftersom jag definitivt inte behöver fler kaffeserviser. Men så kom jag på att den passade bra till japanskt te när vi äter sushi och då kunde jag motivera ett köp. Den är verkligen läcker att dricka ur när den är så tunn. Den känns kinesisk! Porslinstillverkaren Hutschenreuther gör ju inte heller dåligt porslin.

Hur vanliga är dylika serviser? Han ni sett den här tidigare, eller någon liknande från Gefle?

Tack än en gång för era svar!
          /C
          Bifogade filer

Comment

Några fler bilder på sockerskål (locket är inte med på bild)
            och kaffefaten.
            Bifogade filer

Comment

Finns en senare variant som var är vanlig på kafeer och numer även hos svärmodern. Det är enkelt sagt ett runt vitt läskpapper med ett förskuret kors i mitten. Pappret träs på pipen och förhindrar dropp och rinn.
              Skall be svärmodern montera en fjäril så vi får se hur det ser ut.

Comment

Fågeln satt på kannlocket och i ett snöre fanns det en rund tuss som sattes under pipen för att det inte skulle droppa ner på duken. Här är en i silver så ser du hur tussen ser ut, snöret som förbinder fågeln och tussen ska nog vara längre i det här fallet.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Är det så det fungerar. Svärmor förklarade säkert riktigt men det gäller att lyssna också. Halvt rätt hade jag i alla fall.

Comment

Nu börjar det bli komplicerat. Möjligen är jag trött nu på kvällen men jag hänger inte riktigt med. Få se nu - jag drar en snodd genom hålen på fjärilen och genom en tuss så att jag får en "tussborste" att torka dropparna med? Ska den också knytas fast i locket på kannan? Men om porslinstussborsten hänger och dinglar från locket så går den väl sönder, eller åtminstone drar av locket? Fjärilen är liten men väger åtminstone hälften så mycket som locket.

Det känns som om jag missuppfattat något.

Men det är roligt att få veta mer!

Vänliga hälsningar
                    catarina

Comment

Jag kommer ihåg "tussarna" de var gjorda av skummgummi, i ljusa pastellfärger. tussen hängde under pipen, dekorationen tror jag hängde ovanpå pipen. Men, å andra sidan låter det rimligt att dekorationen skulle sitta på locket, så att inte locket trillade av.

Comment

Working...
                      X