Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tallrikar – Gefle, jordgubb??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tallrikar – Gefle, jordgubb??

Dessa två tallrikar är ganska bedårande i sin dekor, tycker jag. Har letat lite här o där för att se om jag kunde finna om dekoren har något namn eller iaf ev. ålder på tallrikarna. Ingetdera lyckades mig. Så kanske någon här (t ex Peter S eller Liljerik, som ju är så tallriksrik ) sitter inne med svar / uppgifter.

Eller är det måhända så att dekoren är "en i mängden" och därför inte fick något namn utan bara numret som står på baksidan?
    Den stora är 20 cm i diameter och den lilla 18 cm. det jag kan förstå är, att de definitivt har några år på nacken. Kan livligt föreställa mig hur söta de måste ha varit när de var helt nya…en riktigt sommartallrik
    Bifogade filer

Visst är de sommarhärliga
    Eftersom numret är inpressat i godset så kan det ju inte vara ett dekornummer. Rågodset hade datumstämplar redan innan de började att sätta dit tryckt datering, men om det här skulle vara en datering så skulle det betyda mars 1915….vetetusan….jag har inte sett så gammal datering. Det kan ju vara nått annat nummer. Gefle-stämpeln är i alla fall den äldsta, användes från starten och till….ja, inte så lätt att veta men till nån gång på trettiotalet.

Visst hänger man väl hellre upp såna här trevliga dekorer på väggen än ”samlartallrikar” som är gjorda för att hängas upp

Comment

Hade de stämpeln så länge? Jag trodde att de definitivt var färdigbytta till 1925 då Percy började.

De här tallrikarna ingick i s.k. bärservis, som fanns på nästan alla fabriker. En liten tillbringare för grädde, en stor skål för jordgubbarna och så några djupa små tallrikar att äta ur. Som tur var gick det att se på tallrikarna vad de var avsedda för, så man inte valde fel Nångång på 1910-talet verkar rimligt.

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
        Gefle-stämpeln är i alla fall den äldsta, användes från starten och till….ja, inte så lätt att veta men till nån gång på trettiotalet.

Visst hänger man väl hellre upp såna här trevliga dekorer på väggen än ”samlartallrikar” som är gjorda för att hängas upp
        Tack för svar, Liljerik. Med hänvisning till det du säger om stämpeln hade jag inte helt fel när jag trodde att de är sådär från 30-40talet.
        Jag får väl frigöra lite väggyta... Mitt vardagsrum liknar mest ett bibliotek och ca 90 % av väggarna upptas av bokhyllor, förutom ena kortväggen. Och där är mitt fönster . Men jag håller med - det finns det som är väldigt mycket trevligare än s k samlartallrikar
        Dock får dessa två jordgubbstallrikar "samla sig" i skåpet igen. För jag nänns minsann inte kasta dem.

Comment

Tack PeterS - Ser nu, att vi skickade svar nästan samtidigt. Åhh så pass ändå som 10-tal. Och ja, nog förstår till och med en onitierad at de skall / skulle användas till fruktdessert.

Comment

Är det inte årtalet först och sedan månad/kvartal som stämplats??
            Då skulle jag få det till 1931 och månad 5 el kvartal 5???

Comment

Working...
            X