Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vildros

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vildros

Har läst mej till att det är modell B. 1912-1936. Kromotryck
    Vad står B för och vad är kromotryck?
    Finns det något mer att veta?
    Bifogade filer

Kan inte hjälpa det....jag gillar rosdekorer (inte nog med att jag samlar porslin) har några namnlösa rörstrandare med rosor men ingen Gefles Vildros, så den får gärna hitta hem till mig

Har du "Gefle porslin"? Du kan läsa på sidan 16 om "kromotryck", det är en överförningsteknik från ett litografiskt tryck.
    "B" är ju modellen, formen på servisdelarna. Tror att jag bara har "Särö" i modell B....än så länge

Comment

Nej, jag har inte Gefle Porslin.
      Skall nog skaffa den trots att jag inte samlar porslin.
      Jag tycker det är kul att läsa om det i alla fall.

Menar du allvar att du inte har den här?
      I sånt fall lägger jag bums en åt sidan.

Comment

Men det här är ju inte B-modellen. Det är ju samma som till vinranka (UA?) har de fortsatt på nytt gods när B lades ner? Under Gefle-stämpeln står dekornumret, men på den här ser det ut som en bergskedja i alperna...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Men det här är ju inte B-modellen. Det är ju samma som till vinranka (UA?) har de fortsatt på nytt gods när B lades ner? Under Gefle-stämpeln står dekornumret, men på den här ser det ut som en bergskedja i alperna...
          Man måste kiiiiisa lite.
          Förstår inte vad jag tänkte på när jag fotade.
          Fota en så otydlig stämpel när det finns bättre stämplar på de andra tallrikarna.
          6611 står det.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Man måste kiiiiisa lite.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Men det här är ju inte B-modellen. Det är ju samma som till vinranka (UA?) har de fortsatt på nytt gods när B lades ner?
              Ja, du har väl rätt då Peter Modell B är så klart en riktigt tidig modell.
              AO heter modellen på Keckes Vildros och tittar jag i Gefle porslin så är Särö och Vinranka också AO.

Comment

Working...
              X