Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Upsala-Ekeby Trio 1957?? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby Trio 1957??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Upsala-Ekeby Trio 1957??

Hej
    Jag letar efter information om porslinet på bilden.Faten är stämplade Upsala-Ekeby TRIO.Har fått sagt till mig att dom ska vara gjorde 1957 men har ingen information vem som gjort dom,nån här som kan hjälpa till??

MVH Micke

Ska man vara noga så står det framför allt Gefle, Trio. Att även UE står med beror på att Gefle-fabriken ingick i UE-koncernen vid tiden frö dessa koppars tillkomst.

Mer om modellen, dekoren och deras "syskon kan du hitta i den här tråden:

Formen (modellen) är samma som för Zebra, dvs AU av Arthur Percy, men vem som gjort dekoren är inte klarlagt idag.

Comment

Jag har kollat det där med dekoren "Trio", och Gefle-porslin ger ingen ledtråd om man letar under Kaffe- och teserviser, men väl under Bordsserviser. Dekoren är densamma nämligen, jag har delar i både bordsservis och teservis så det kan jag bekräfta. Det är så att Helmer Ringström står som upphovsman till dekoren, vilket jag bara glömt när jag uppdaterade min sida som finns länkad i den tråden Peter S hänvisar till.

Jag har uppdaterat min sida nu med dessa rättelser och lite nya grejer som ni kan spana in!

Så alltså modell (AU) Arthur Percy, troligen 1951, dekor Helmer Ringström 1957 allt enligt Gefle-porslin.
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag hade ingen bok tillgänglig när jag svarade utan utgick från din sida, tallen. Anledningen till att jag var övertydlig om formens upphov var att man lätt kan få intrycket att Percy är "designer" om man läser din sida. Så långt ner på sidan som Trio står så ser man inte kolumnrubrikerna. Man ser nog inte att det är kolumner ens. Det står (stod!) bara Percy efter Trio.

Comment

Jo, men så är det. Det kan ju vara svårt att se på min sida helt klart. Modellen AU är dock Percy upphovsman till, dekoren Ringström.

Av de modeller jag samlar på så är AU och EA designade av Percy, medan E är designad av Sven Eric Skawonius modellernas upphovsmän har jag hämtat från "Servisporslin"
          http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Står AU för nånting eller är det bara så att modellen heter AU???

MVH Micke

Comment

Det är sällan modellens beteckning betyder något. Oftast, som här, så är det bara ett "löpnummer" När alla beteckningar från A till X använts så börjar man om på AB och går till AX.

Det finns några undantag, som sagt. T.ex. är gamla Rörstrandsmodellen S en förkortning av "Silvermodellen" och Marianne Westmans RH som bl.a. används till Picknick ska tydligen vara en förkortning av "Roliga Hushållssaker".

Comment

Working...
              X