Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjöjungfru Gefle? UE?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sjöjungfru Gefle? UE?

Hej, kan denna vara från gefle? Tycker mig se en stämpelkontur som jag får till den runda stämpeln med tre skorstenar. Tyvärr är det helt omöjligt att fota konturen för den är så svag.

Jag har lagt denna på antikprat förut utan framgång, och kanske här också? Jag kommer inte ihåg...

Hursomhelst så är jag jättenyfiken på upphovsman, eftersom jag tycker mig se viss kvalitet i utförandet av denna askkopp!
    Bifogade filer

ska kanske nämna att glasyren är mörkt brun / nästan svart.

Comment

Både utförande och glasyr gör att Gefle är mycket otänkbart. Men visa gärna undersidan ändå, eftersom den kan vara rätt talande även om stämpelresterna inte syns så bra.

Comment

Hej Peter, här kommer en bild som jag inte trodde jag skulle lyckas med
        Bifogade filer

Comment

Definitivt inte Gefle, för då skulle den inte vara helglaserad. Om det är den riktiga färgen på denna bild stämmer det inte heller med någon av deras glasyrer.

Dessutom är den runda stämpeln inte intryckt i massan, utan bara färgstämpel. Jag trodde du menade färgrester när du skrev kontur.

Har ingen aning om vad detta är.

Comment

Tack för infot Peter, ja jag var kanske lite otydlig i min beskrivning. Den är färgmässigt som på bottenbilden. Invändigt ser man att glasyren är påsprejad, med en ton åt det rödare hållet och en ton åt det svartare. Det ser ut som sprejstänk inuti koppen alltså. Brukar man "sprejglasera" keramik?

Nån annan som känner igen denna? Vi kan väl konstatera att Peter har rätt i att det inte är Gefle.

Comment

Working...
            X