Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp från Gefle, nån som kan lite mer fakta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kopp från Gefle, nån som kan lite mer fakta?

Jag hittade en fin kopp på en loppis idag, och är nyfiken på att veta lite mer om den, hittar ingenting på nätet =/

Nån som kan lite mer om den? Ovanlig? Värde?
    Ni kanske har nått tips på böcker som behandlar ovanliga koppar och annat antikt porslin?

detta står undertill:
    VDN
    V555
    Gefle
    Sweden
    Grönt Blad

Tack på förhand! / Andreas

Bild på koppen:
    Bifogade filer
    Last edited by Andreas.rodeback; 2007-08-18, 17:16. Anledning: Fixar bilden
    //Andreas - - Gryningsljus på tradera.
    -------------------------
    Om du tror att ingen bryr sig om du lever eller inte, försök med att hoppa över några amorteringar. - Earl Wilson

Hej Andreas.rodeback!
    Om du går lite längre ner på sidan när du gör ditt inlägg så kan du lägga in bilden direkt med "Hantera bifogade filer".

/Admin
    /Admin
    admin@precisensan.com

Comment

Okej, tack! =)
      Om du tror att ingen bryr sig om du lever eller inte, försök med att hoppa över några amorteringar. - Earl Wilson

Comment

Jag vet inte om det gillas att svar bara med en länk men varsågod.

Comment

Har tittat i Gefle-boken men din kopp finns inte med i registret.....
          Jag tror att den här dekoren varit uppe på PES förut, men då i brunt. Prova att söka på "blad" här på PES. (har en med brun dekor själv)

Det som fattas i upplysningsväg är väl designer och exakt årtal. Den är från 70-talet, din Gefle-stämpel började användas 1971 och Gefle lades ner 1979.
          VDN-stämpeln blir jag inte klok på, V'et ska ju stå för vilket gods/material det är i koppen. Har alltid tänkt att de kan jag i huvudet men V vet jag inte
          P är fältspat, B benporslin, S stengods och F är flintgods. Hoppas någon fyller i vad V är.
          Siffrorna är betyg på hur bra kopparna står emot disk och livsmedel. 555 är högsta betyg.....men jag har aldrig sett någon VDN-märkning med sämre betyg heller, alla har 555

Comment

Berit Ternell? se ex på tradera.

Comment

V är Vitroporslin. Jag har faktiskt sett lergods med VDN-märkning med lägre siffror än 555...
              Den är ovanlig såtillvida att det inte finns så många exemplar i handeln. Kan det ha något att göra med dekorens kvalité? På bilden ser det ut som om trycket krupit lite i kanterna och släppt igenom vitt från godset under. Men det kanske bara ser ut så.

Comment

Tack för V-förklaringen Peter
                Vitroporslin, var det Gefles egna recept?
                Angående dekoren så ser min i brunt likadan ut med lite difusa bladkanter och nervtrådar......svårt att säga om det är medvetet gjort eller ett dåligt tryck...ska nog vara så

Såg förresten att många serviser är gjorda i V-gods, t.ex. Stina.

Comment

Jag menar de små vågorna inne i det mörkgröna. Att den ljusgröna kanten skiftar är medvetet...
                  Vitro finns hos alla tillverkare. Det var vanligt i ugnsfast gods. Mycket av "stengodset" på Gustavsberg var Vitro, t.ex. Vardag. Vitro är en förstärkt fältspatkvalité. Om Vitro står det i Bo Gunnar Lindgrens "Servisporslin".

Comment

jasså vågorna, de hade inte jag lagt märke till....ja, vågorna finns inte på min så det kanske misslyckades ibland.
                    "Servisporslin" har jag inte, ska kolla om den finns till salu någonstans.

Comment

Först och främst, tack för alla svar =)
                      Den verkar inte vara helt vanlig då, med tanke på att det verkar som att det nästan bara finns bruna ute =)

Angående vågorna, du kan ju ha rätt att det är dekoren som inte är den bästa, men själv så hade jag helt klart trott att det är "ådror" i lövet, ser ut så på var det ligger i mönstret osv, men det kan ju bara vara en lycklig tillfällighet att det blivit så..

Men men, fin dekor iallafall.. =)

Blir nog ett objekt på tradera i framtiden, så nån annan kan få glädje av den ;P

Comment

Working...
                      X