Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kristus-figurin från Gustavsberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kristus-figurin från Gustavsberg?

Har nyligen blivit ägare till en figurin, en kopia av Bertel Thorvaldsens berömda Kristus i Köpenhamn.
    Säljaren hävdar att den tillverkats av Gustavsberg. Jag har sökt på nätet men inte kunnat bekräfta detta. Har inte kunnat hitta någon stämpel, signatur eller liknande på figurinen.
    Någon som vet om Gustavsberg tillverkat sådana figuriner?

/Piedmont

Den är troligen inte från Gustavsberg för deras parianfigurer är så gott som alltid märkta, inpressad stämpel. Är det Gustavsberg så är det i så fall 2-ra sortering eller något liknande, det förekommer.

Däremot har Gustavsberg gjort Thorvaldsens Kristus i tre storlekar nämligen 18 cm, 31 cm och 60 cm höga. De salufördes i deras katalog från 1911.

Många av de kända figurerna gjordes av flera fabriker. Din kan vara gjord i Frankrike eller England men den kan också vara relativt nytillverkad från Kina. Är den "väldigt vit" så finns risk för att det är nytillverkning.

Du kan ju börja med och kontrollera om storleken stämmer med någon av de storlekar Gustavsberg har gjort.

Comment

Nej, jag börjar tro att säljaren har fel. Höjden på min figurin är 29 cm inkl sockel, vilket då inte stämmer med de mått du angav för Gustavsberg.
      Den är heller inte nytillverkad men förmodligen då, som du skriver, tillverkad hos någon annan än Gustavsberg.
      Tack för, hjälpen!

Comment

Det skulle underlätta, om Du kunde visa bilder på helheten, sockeln och undertill.

Comment

Inga hålfots inlägg om den är gammal, fråga Kallin det är en senare företeelse.

Comment

Working...
          X