Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servis Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Servis Gefle

Hej!

Jag har efter min mormor ärvt en hel servis från Gefle och skulle uppskatta alla information om den. Finns det exempelvis något värde?

Enligt vad jag har fått höra var servisen en bröllopsgåva till min mormors mor och ska då vara daterad på 1910-talet, men jag har inget belägg för detta.

Under tallrikarna finns förutom märkningen Gefle, även en annan varierad märkning som 422S, H628 osv.

Servisen består i dag av: 1 tillbringare, 1 soppterrin, 2 små uppläggningsfat, 2 ovala skålar, 3 uppläggningsfat i olika storlekar, 1 såskopp, 12 djupa tallrikar, 11 mindre assietter, 11 större assietter och 11 flata tallrikar.

Hälsningar Harriet
    Bifogade filer

Siffrorna är datering på rågodset, de två sista siffrorna är årtal och de framför är månad. Bokstaven vet jag inte vad den står för, tittade på några av mina och hittade både C och P......
    Vet inte om dekoren har något namn, borde ha funnits en namnstämpel isf.

Comment

Trevligt Liljerik, du har fena på servisgodset!! blir lite smått imponerad - jag som bara vet lite hit och dit om det som är lite här o där!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag svarade på den här igår men hamnade på en vit sida och tröttnade.
        Mitt bidrag, utöver Liljeriks, är att modellen använts under mycket lång tid, bl.a. till Percys Astrid som var i produktion 1927-1945.

Comment

Modell P då, kan jag läsa i Tord Gyllenhammars bok

Äjth, det är ju så att det mesta hittar jag i böcker. Så det jag är bra på är väl att ta mig tid att slå upp i böcker. Fast med åren så fastnar det ju alltid något.....men att ha så mycket i skallen som Peter....nää, det kan aldrig få plats i min

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
            Modell P då, kan jag läsa i Tord Gyllenhammars bok

Äjth, det är ju så att det mesta hittar jag i böcker. Så det jag är bra på är väl att ta mig tid att slå upp i böcker. Fast med åren så fastnar det ju alltid något.....men att ha så mycket i skallen som Peter....nää, det kan aldrig få plats i min
            Det går! Men man måste sortera ut en massa annat först. Födelsedagar, ansikten, viktiga datum, minnen av gångna dagar. Kort sagt allt som tar onödig plats (för att få plats med det väsentliga, då )

Comment

Working...
            X