Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arthur Percys jultallrikar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Arthur Percys jultallrikar

Jag vet, snön och kylan har inte kommit än, men nog är det tillåtet att relatera till det klimatet i vår solfattiga sommar?

Ett julfat av Arthur Percy, vill jag gärna få årsdaterat och jag hoppas att ni kan hjälpa till med det.

I Tord Gyllenhammars bok "Gefle Porslin - Modeller och dekorer" utgiven i reviderad upplaga 1996, står kort att läsa:
    "Årstallrikar/Jultallrikar. 1925-49. Tillverkades i begränsad upllaga för särskilt utvalda personer. A. Percy."

Det vore mycket roligt att få se hela serien av motiv, som gjordes under de årens lopp, och en säkerställd kronologisk ordning för dem.

Ryck in och visa upp!
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2007-08-05, 17:14.

I Anne-Marie Ericssons bok finns en från 1926 på sidan 56. Där står även att de bara tillverkades för "särskilt utvalda"...

Comment

Jag har sett en sammanställning någon gång, men kommer inte ihåg var. De är ordentligt utmärkta med årtal på framsidan, så det är nog ingen tvekan vilket år varje enskild tallrik är ifrån. Alla är inte så spirituella i utförandet som man skulle kunna tro.

Tallriken ovan är INTE av Percy, om du undrade. Han kom till Gefle 1925 och då hade man väl redan slutat med den här stämpeln? Percys är handmålade i hans typiska penseldekor. Grova, enkla linjer i klara färger.

Comment

Ska ha stämplats så fram till 1930. Visst ser bokstäverna ut att ha lite jugendstuk....eller är det "julstuk"?

Comment

cjf - Den bok Du nämner, har jag tyvärr inte haft nöjet att bläddra i ännu. Ganska dyr, då den utkom för ett halvår sedan, i relation till sidantal och omfång. Tyckte jag då.
          Men jag ska se om den finns på biblioteket och utröna om ett köp trots allt kan vara bra för referenshyllan.

Det är som Liljerik säger, att stämpeln användes till 1930, och det var då fabrikstämpeln med de tre rykande skorstenarna infördes. Så fram till dess har tallriken sin tillkomsttid.
          Men det är mycket jugend över tallriken, speciellt om man ser på bokstävernas utformning och den dekorerade bården runtom.

Nä, Peter S. Jag kunde inte heller tänka mig att Percy gjort hela tallriken, men kanske just bården? Den frågan borde Tord Gyllenhammar, eller Geflevännerna kunna svara på.
          Det Du och jag reagerat på, är säkert själva jultomtemotivet. Den bär omisskännlig prägel av vykortsmotiv från 1910-talet. Jenny Nyström, och flera andra illustratörer är tänkbara här. Men vilken av dem?

Sammanställningen Du tänker på, kanske var sedd i någon av Tonkins årsböcker över mynt, samlargrejer och tallrikar?
          Jag har sett en uppställning där, och gruvar mig än idag över att jag gjorde mig av det utsökta motivet av Nordiska museet (?) på avstånd, på en tallrik från Rörstrand som Nils Emil Lundström dekorerat...
          Det var säkert tio år sedan det, men nu får vi inte komma ifrån ämnet!
          Last edited by Gideon; 2007-07-28, 22:18.

Comment

Är inte cjf:s källa "Arthur Percy - Konstnär och formgivare"?
            Jag kan inte tänka mig att Percy ens varit i närheten av denna tallriks tillkomst. Han anställdes ju som nybakad Matisse-elev och har aldrig haft någon faiblesse för denna typ av gravyr.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Är inte cjf:s källa "Arthur Percy - Konstnär och formgivare"?
              Jo, precis den. Den är ju inte heller gratis (om man hittar den), men jag fick tag på ett billigt ex. (USD 40 inkl. frakt) via addall.com, som det väl var du som tipsade om Peter?

Comment

Ja, Peter S. jag kan inte heller tänka mig att Percy hade vidkänts den här tallriken, med tryckt dekor. Jag har assiettserviser ur konstgodsserien och de är så Percy de kan bli i dekoren, målade för hand.
                Frågan är då om jultallriken faktiskt är 1910-tal och av någon anledning inte medtagen i TG:s modell- och dekorförteckning?
                Eller att den hör till de första, innan han blev satt att fortsätta den årliga VIP-produktionen?
                Jag tar kontakt med Geflekeramikens vänner och ber dem titta in hit.

Comment

I väntan på att någon från "Geflekeramikens vänner" eventuellt hör av sig, i dessa semestertider - undrar jag om någon har sett en likadan jultallrik tidigare.
                  Har Du själv gjort det, Peter S? Och vad tror Du om dess egentliga tillkomsttid?

Comment

Jugendbokstäver, Jenny Nyström-liknande teckning. Jo, det stämmer nog att det är 10-tal. Jag har aldrig sett någon sådan förut. Observera att den ej är daterad i trycket. Kanske är det inte ens en "jultallrik" (samlartallrik) utan en mattallrik med juldekor bara.

Comment

En mattallrik är det inte. Diametern 22,3 cm, den lätta skålningen och upphängningshålen motsäger det.
                      Jag börjar luta åt att jultallriken var ett engångsprojekt under 1910-talet, i sin avsaknad av årtal, och att den inte ens var med i VIP-produktionen.
                      Logiskt sett borde Percys VIP-serie vara årsdaterad, så att de "viktiga" kunderna fick kronologisk ordning på kollektionen, på sina väggar.
                      Kanske var den här odaterade jultallriken ett stående inslag i julutbudet i några år? Men isåfall borde fler likadana ha setts i omlopp på samlarmarknader etc.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gideon; 2007-08-01, 22:29.

Comment

Vill bara tipsa om att tre äkta finns till salu hos antikvärlden:
                        Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

Comment

Working...
                        X