Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anonym Karlskrona matservis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Anonym Karlskrona matservis

Har hittat lite delar till en Karlskrona matservis i mina föräldrars dödsbo. Trevlig form tycker jag även om dekoren är lite "sliskig". Stämpeln är triangelformad, med omkring en centimeter långa sidor. På signaturer.se finns stämpeln förknippad med Edward Hald men då med namnet med. Tiden skulle då vara 1925-1933 men jag tycker den känns senare. Vet någon något om tid, formgivare namn etc.?Click image for larger version

Name:	karlskronastämpel.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	672250Click image for larger version

Name:	karlskrona1.jpg
Views:	1
Size:	120,5 KB
ID:	672251

Välkommen till forumet.

AB Karlskrona Porslinsfabrik registrerades 1918 och i september, året efter, stod allt klart för produktionen av fältspatsporslin, det högklassiga porslin som fabriken blev känd för.
    Stämpeln, KP med ankare i en triangel, användes från början och i det här fallet blir det tidigt 1920-tal.
    Matservisen ingår i den populära modellen 220, som redan fanns i sortimentet då Edward Hald anställdes 1925.
    Modeller, liksom dekorer, köptes in utifrån (t ex Tyskland). Man kunde gå in i en bosättningsaffär och peka ut en modell som man tyckte om och sedan välja vilken dekor man ville ha.

Således är servisen lite äldre än Du trodde, tomnil.

Comment

Stort tack för hjälpen, Gideon. Fiffig försäljningsidé det där.

Comment

Working...
      X