Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas gefle 1777

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vas gefle 1777

Undrar vem som formgivit basen och när den är tillverkad.
    Bifogade filer

En doft av Percy?

Ursprungligen postat av Langobard Visa inlägg
    Undrar vem som formgivit basen och när den är tillverkad.
    Hallå Langobard,
    Välkommen till PES med din vackra vas. Jag vet faktiskt inte, men här en ledtråd. Drog mig till minnes
    en teckning i Gefles priskurant 1931, se bif bild. Nog påminner formen om din vas. Jag kan också (med nya läsglasögon) utläsa anteckningen 1777. Med en smula fantasi tyder jag modellbeteckningen till CR och noteringen "grön". CR tillverkades 1935-43 och ritades av A Percy. Höjd 29 cm.
    Mät din vas som får vi se om det är en ledtråd eller villospår.
    So long...
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Langobard,
      Välkommen till PES med din vackra vas. Jag vet faktiskt inte, men här en ledtråd. Drog mig till minnes
      en teckning i Gefles priskurant 1931, se bif bild. Nog påminner formen om din vas. Jag kan också (med nya läsglasögon) utläsa anteckningen 1777. Med en smula fantasi tyder jag modellbeteckningen till CR och noteringen "grön". CR tillverkades 1935-43 och ritades av A Percy. Höjd 29 cm.
      Mät din vas som får vi se om det är en ledtråd eller villospår.
      So long...
      Tack för ditt svar. Så imponerad av att du hittade teckningen! Jag mätte vasen och får den mycket riktigt till 29 centimeter.
      Tyvärr är stämpeln sliten men jag är relativt säker på att där står 1777
      Bifogade filer

Comment

Vas CR stämmer

Hittade den i 1936 års prsikurnt. Dekoren är 1777.Click image for larger version

Name:	Vas CR.JPG
Views:	1
Size:	22,8 KB
ID:	559756

Comment

Ursprungligen postat av Kesse50 Visa inlägg
          Hittade den i 1936 års prsikurnt. Dekoren är 1777.[ATTACH]153959[/ATTACH]
          Tack för hjälpen!

Comment

Working...
          X