Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag skulle vilja veta vem som gjort faten och hur gamla de är

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag skulle vilja veta vem som gjort faten och hur gamla de är

Jag har sex fat, som jag sett sedan jag var liten och även ett stort fat som liknar de små. Detta var på 1940-talet. Så långt förstår jag att de är gamla, men hur gamla kan de vara?
    Jag har inte sett såna fat som jag har, men jag har inte precis letat efter dem heller. Finns det något värde i dessa fat? Det vore ju också roligt, för jag använder dem ofta, men jag är mycket försiktig med dem.
    Här kommer bilder.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	150,0 KB
ID:	671180Click image for larger version

Size:	93,8 KB
ID:	671181Click image for larger version

Size:	148,1 KB
ID:	671182Click image for larger version

Size:	83,8 KB
ID:	671183Click image for larger version

Size:	126,7 KB
ID:	671184

Jag tycker att de är fina, har själv några assietter

Tyvärr är det väl inte riktigt inne med denna stil på fat och assietter, så värdet är nog inte så högt. Assietterna kan kosta allt från några kronor på en riktig loppis och upp till c:a 100:-/st i second hand-butiker. I de sistnämnda ligger de ofta kvar i flera veckor, sett till veckonumret på prislapparna...

Här finns en auktion på Tradera, som slutar på söndag. Tvivlar på att någon lägger ett bud på 300:-, men vem vet http://www.tradera.com/item/201102/2...pplaggningsfat

Skulle gissa att de är från 1930/40-talet. Vore kul om någon kände till designern. Är också lite nyfiken!

Comment

Möjligtvis har jag fel, men tror mig ha fått informationen att Gefle porslinsfabrik i varje fall ibland märkte sitt gods med tillverkningsmånad och -år.
      I så fall kan det visade fatet ha blivit format i november 1939. Glasyren kan ha blivit pålagd några månader eller år senare. Kanske att de andra faten har andra siffror instansade i godset?
      Svårt att se siffrorna ovanför gefle-stämpeln. Kan det vara 2858? Då är detta troligtvis artikelnumret.

Comment

Är inte 2858 glasyrens namn? Har för mig att jag har en grön skål med det numret.

Comment

Jo, så är det nog, PeppigaPia!
          Säkerligen har du rätt i att de är beteckningen för glasyren.

Comment

Jag har nu tittat i boken om Gefle Porslinsfabrik och kan där konstatera att PeppigaPia har alldeles rätt angående att numret är en glasyrbenämning.
            2853 står det nog och detta är en grön halvmatt glasyr som användes under perioden 1939-55.

På en Facebook-sida anges att modellen kallas CX och i så fall är fruktservisen formgiven av Ruben Wallström, och även här anges (försäljnings-?) perioden till 1939-55.

Comment

Tack snälla ni. Nu vet jag mycket mer.
              Mvh
              Banan

Comment

Working...
              X