Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fat från Uppsala Ekeby
Collapse
X
-
Tack för svar Lars!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggHej och välkommen till detta forum!
Ditt fruktfat med hänklar från Upsala Ekeby har gjorts av Anna-Lisa Thomson 1935-1938. Fatet finns i flera olika färger. Något värde vågar jag inte gissa.
Roligt att veta ursprunget, nu kan jag googla på Anna-Lisa Thomson!
Comment
-
Värde
Hej
Jag hoppar in lite och säger att värde alltid är svårt, beroende om den skall säljas eller försäkras.
Att bara äga den för att du gillar den (är det bästa och kallas affektionsvärde), är med andra ord ovärderlig. Det är just DU som bestämmer hur värdefull den är för dig.
Ditt fina fat har en liten "nagg", eller flisa, som gör att den tyvärr inte är värd några större summor vid försäljning (jämföras med att köpa en skadad bil, där någon del saknas). Men den är helt fantastisk att använda i vardagen. Jag använder alltid mina UE föremål i vardagen och samlar inte damm i hyllor (vissa kanske gör det
)
Är jag lite hård nu?
För en samlare vill ju ha en vara i så fint skick det bara går. Vissa undantag finns ju självklart om varan är unik i sitt slag och mycket svår att finna, då kan man ju tänkas ha en mindre skada på ett föremål. Så när man tänker pris så är det bra att kika på auktionsfirmorna på nätet och antikaffärerna omkring oss. Det är efterfrågan som avgör priset.
I min stad, Uppsala, är självklart UE keramiken dyr, såväl som Höganäs kan vara i Skåne. UE är troligtvis billigare i Värmland, Västerbotten osv, där man inte har samma närhet/uppväxt med Upsala Ekeby och där samlande inte borde vara lika stort för denna producent ?? Det är också där (ute i landet) man fortfarande kan fynda på loppisar, med lite kunskap...
Med vänlig hälsning
/Melker[SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]
[SIGPIC][/SIGPIC]
Comment
Comment