Jag visade ett par äggkoppar på den här tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...nalranka/page2 och frågade om det fanns fler produkter med liknande motiv från Upsala-Ekeby Karlskrona. Nu har jag fått fatt i ett litet skålfat (8 cm Ø) med liknande motiv och man kan se Digitalis, Lingon och ytterligare några växter som jag inte kan tyda. Men finns det något namn på serien eller är det bara en snarlik kopia av Gustavsbergs Medicinalranka?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Karlskrona medicinalranka
Collapse
X
-
Precis som några skrivit i tråden där du visar äggkopparna, har jag minnen av servisen / dekoren från sjukhus. I början av 70- talet arbetade jag på psykiatrisk sjukhus och där fanns servisen - i blått och brunt.
De delar jag minns är tallrikar, djupa och flata, assietter, kaffekoppar och tedito med fat, gräddkanna, mjölkkanna, uppläggningsfat i ett par tre storlekar, skålar i olika storlekar, sockerskål med lock, kaffekanna, tekanna. Ja, det är nog det hela, i vart fall vad jag i skrivande stund kan erinra mig.
Jag har ingen aning om ifall dekoren har något namn. Men jag skall försöka ta reda på det genom att besöka Karlskrona Porslinsmuseum och efterhöra. Museet har mycket begränsade öppettider (förutom under turistsäsong), så jag vet inte när mitt besök kan bli av. Det måste ju passa med att jag har ledig dag den dag de har öppet.
Men jag lovar att återkomma så fort jag har varit där
Comment