Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KP Kaffeserviser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• KP Kaffeserviser

Karlskrona Porslinsfabrik alltså.
    Finns det någon förteckning eller litteratur angående kaffeserviserna genom tiderna gjorda i Karlskrona?
    Kanske inte någon som samlar på Karlskronaporslinet, men av någon outgrundlig anledning är jag själv intresserad av dessa tidlösa restaurangliknande ting.

Hittade en skum servis idag, som av stämpeln att döma härstammar från den äldre (självständiga) perioden. Koppen har en turbinliknande dekor i relief på sidorna, annars är den enkelt men sobert dekorerad med en inre tunn guldrand samt att hänkelns ovansida också har en guldrand.

Skulle lägga in en bild om jag fattar hur jag postar dom..

Det tillverkades en mängd olika modeller på Karlskrona Porslinsfabrik under de år den var igång. Tyvärr är det ju så gott som omöjligt att veta hur dina kaffekoppar ser ut genom enbart beskrivning, då många var snarlika varandra.
    Någon fullständig förteckning över ALLA kaffekoppar som tillverkades finns inte. Däremot finns en bok där några är fotograferade. Boken Heter "Porslinet från Karlskrona" och är skriven av Erika Philipsson, utgiven på Albinson & Sjöberg Förlag, Karlskrona.

Jag bifogar en bild med frågan: Är det så här dina koppar ser ut?

Du kan även via länken nedan se en del av de koppar som finns på Karlskrona Porslinsmuseum. Kanske finner du "dina" koppar bland bilderna.

Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
      Det tillverkades en mängd olika modeller på Karlskrona Porslinsfabrik under de år den var igång. Tyvärr är det ju så gott som omöjligt att veta hur dina kaffekoppar ser ut genom enbart beskrivning, då många var snarlika varandra.
      Någon fullständig förteckning över ALLA kaffekoppar som tillverkades finns inte. Däremot finns en bok där några är fotograferade. Boken Heter "Porslinet från Karlskrona" och är skriven av Erika Philipsson, utgiven på Albinson & Sjöberg Förlag, Karlskrona.

Jag bifogar en bild med frågan: Är det så här dina koppar ser ut?

Du kan även via länken nedan se en del av de koppar som finns på Karlskrona Porslinsmuseum. Kanske finner du "dina" koppar bland bilderna.

http://precisensan.com/antikforum/sh...-9-11-november

Jag ska ta några bilder imorrn när ljuset är okey, även om jag bor norrut så har det börjat bli skumt på nätterna nu i slutet på Juli.
      Helt underbar tråd du länkade till för övrigt, och om jag ska försöka beskriva kopparna utifrån de bilderna du tagit så liknar den rätt mycket den kopp som verkar heta "modell 27" formgiven av Hald, fast den är vit förstås med en inre guldrand samt en guldrand längst ner på foten på koppen också, samt på ovansidan av hänkeln.

Det vore kul att få vetskap om vem som formgav och dekorerade koppen.

Comment

Provar lägga upp lite bilder på koppen

Click image for larger version

Name:	KP1.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	555238Click image for larger version

Name:	KP2.jpg
Size:	63,6 KB
ID:	555239Click image for larger version

Name:	KP3.jpg
Size:	61,5 KB
ID:	555240Click image for larger version

Name:	KP4.jpg
Size:	70,8 KB
ID:	555241Click image for larger version

Name:	KP5.jpg
Size:	46,3 KB
ID:	555242

Comment

Tyvärr kan jag inte lämna något svar på din fråga, Burkslav!
          Gör ändå ett inlägg i tråden för att ge ett sju år försenat tack till Tina för den utomordentligt fina dokumentationen över KP-utställningen.

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Tyvärr kan jag inte lämna något svar på din fråga, Burkslav!
            Gör ändå ett inlägg i tråden för att ge ett sju år försenat tack till Tina för den utomordentligt fina dokumentationen över KP-utställningen.
            Tack, Bengt H, för berömmande ord, som gläder mig.

Till dig, Burkslav, har jag ingen info om dina koppar. Du skriver att de liknar "modell 27 av Hald" men jag tror inte, att modell 27 hade den refflade utsidan. Men det är lite svårt att se på de foton jag tog på mässan för ett antal år sedan. Dels svårt att fotografera genom monterglas och belysning och dels hade jag då inte den fotoutrustning jag har idag utan endast en kompaktkamera.

Som jag tidigare skrev, tillverkades en mängd olika modeller och de olika modellerna fick en "uppsjö" av skilda dekorer, vanligen okända i så motto, att man inte vet vem som gjort dekoren. Det fanns många duktiga porslinsmålare anställda.
            Emellertid kan du ju ta kontakt med Karlskrona Porslinsmuseum - Margaretha Sjöberg heter hon som äger det. kanske kan hon vara dig behjälplig med modell.
            Jag vet också att det finns en kamratförening, bestående främst av dem som var anställda på fabriken. De som var unga och anställda när fabriken lades ner var då i övre tonåren/tidiga 20-årsåldern, så de börjar komma lite till åren nu. Men någon av dem kan möjligen komma ihåg själva modellen, även om den är från 30- talet. Margaretha Sjöberg har även information om kamratföreningen.
            Lycka till!

Comment

Tack för det Tina, jag ska kontakta Margaretha Sjöberg vid tillfälle. Egentligen skulle man väl ha sladdat förbi det där museet själv nån gång, men det får bli i samband med nåt annat.. det är cirkus 100 mil enkel väg bort för mig.

Tack igen för att du fäste min uppmärksamhet för din härliga fototråd från museet.

Comment

Working...
              X