Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala Ekeby Tupp - Formgivare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Upsala Ekeby Tupp - Formgivare?

Har tyvärr inte Upsala Ekeby boken tillgänglig, men kan inte heller hitta denna på grödinge sidan.

Någon som vet vilken formgivare som står bakom denna?
    Jag utläser numret undertill som 2059.

Hade även varit roligt om någon vet vart den sålts med tanke på att den gamla etiketten/prislappen sitter kvar.

Click image for larger version

Name:	Auetupp.jpg
Views:	1
Size:	112,5 KB
ID:	660164

Name:	Auetupp1.jpg
Size:	50,3 KB
ID:	660165

Name:	Auetupp2.jpg
Size:	61,0 KB
ID:	660166
    Pes är mitt google.

Jo, tuppen finns både i boken och på grödingesidan och kallas spartupp/servett-tupp 1973- och med måtten 26,5 x 22,5 cm. Men ingen uppgift om formgivare - kanske en frilans (?) vid epilogen av UE.
    Wessels (senare B&W) var den varuhuskedja som sålde tuppen för 24:95.

Jag passar på att visa ett fat Allmoge med samma dekor. Jag läser 2066 men skall kanske vara 2062 enligt boken. Bra att veta att den tål diskmaskin.........
    Bifogade filer

Comment

formgivare

Eva Fahlcrantz är formgivare åt både tuppen och fatet finns flera i denna serie med samma mönster

Comment

den er da stjålet fra https://www.google.com/search?q=hane...w=1600&bih=776

eller inspireret kalder de det vel.

Comment

Ett sent tack till alla för inputen och det var en ny bekantskap med Eva Fahlcrantz för mig.

Här hittade jag lite fler föremål av henne:

Och gå gärna in och läs "besök i "lilla" upsala Ekeby Museet" som jag halkade in på.
          I Askersund, på antikmarknaden, träffade vi Ulf Johansson som är hardcore-samlare av UE-keramik. Vi har ofta strukit omkring på samma markna...
          Pes är mitt google.

Comment

Working...
          X