Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karlskrona kaffeservis med olika nummerserie och två olika stämplar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karlskrona kaffeservis med olika nummerserie och två olika stämplar

Hej på er!

Ytterligare en till fråga från mig: köpte dessa Karlskrona kaffefat på loppis för hela 1 :- styck Såg när jag kom hem att dom är stämplade med två olika stämplar och två olika nummerserier. En har nummer 5836 och tre har 5622.

Av dessa tre 5622r har två UE stämpeln som syns i foto 2 och 3, men den tredje har en annan Karlskrona stämpel med ankare + krona, Upsala Ekeby i båge ovanför, Sweden under, se det mycket suddiga foto 4. Att man har olika stämplar beror väl på att servisen tillverkades under en längre tid under vilken man antingen bytte tillverkningsställe eller stämpel. Men jag undrar om det är vanligt att man har olika nummerserier på samma design? Vet någon om denna design hade ett uppehåll som kan förklara den här numreringen?

Undrar även om någon har ett foto på kaffekoppen som hör till detta fat.

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	kant_kaffe.jpg
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	659078

Name:	back_kaffe_2.jpg
Size:	121,1 KB
ID:	659077
    Baksida fat, inv (5836)

Name:	back_kaffe_1.jpg
Size:	116,2 KB
ID:	659076
    Baksida fat, inv (5622)

Name:	old stämpel.jpg
Size:	89,9 KB
ID:	659079
    Baksida fat, inv (5622)
    Last edited by Mollet; 2013-09-05, 21:04.

Kan det möjligen röra sig om År och vecka? Jag vet faktiskt inte.

Comment

Hej Mollet,

Stämplarna på de två översta/första fotona är från 60- talet och den undre är från 50- talet. Därav kan vi sluta oss till, att kopparna tillverkades under i vart fall båda årtiondena - om än kanske från senare delen av 50- talet.
      Jag har ingen bild på kopparna men de hade samma dekor som fatet och den var upptill på koppen. Liknade de som har blå dekor på bilden jag bifogar.
      De olika dekornumren har jag dock ingen aning om. Kanske man "döpte om" dem på 60- talet??
      Bifogade filer

Comment

Tack Tina för ditt svar. Det var som jag trodde med stämplarna, men dekornumret är ännu ett mysterium. Håller nu utkik efter koppar till mina fat. Tack igen!

Comment

Working...
        X