Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signaturer,signaturer,signaturer.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Signaturer,signaturer,signaturer.....

Hej (ojdå - mitt i natten såg jag just... har helt tappat tidsbegreppet nu för tiden verkar det som ) Jag blir tokig om jag inte får veta vem som signerat denna ljusa/lime-gröna vas. Det ser ut som mari simulsson, men det stämmer väl ändå inte..??
    Den andra lilla vasen, med rinnfärgen bara älskar jag!!! Sökt med ljus och lykta efter VEM som formgivit denna fina - men har endast lyckats (via Grödinge) hitta att vasen antagligen har nr 2381, från 20 --24talet. Och:Konstnär okänd...
    Här kommer de nu i alla fall och jag hoppas verkligen att ni som kan detta har lust att hjälp mig!!
    Bifogade filer

HB, dvs Herta Bengtsson tycker jag det ser ut som.
    Pes är mitt google.

Comment

1381 är väl numret? Finns en bild på en likadan i denna tråd på PES.

För ett helt okunnigt öga tycker jag att den påminner om konstnären Gabriel Burmeisters alster...
      Här en GB fajans: GB, dekorerad lite på samma sätt. (Grödinge).

Snygg är den hur som helst!
      Last edited by Andeena; 2013-08-27, 12:31.
      "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
      och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
      k

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
        HB, dvs Herta Bengtsson tycker jag det ser ut som.
        Tack för svar - ska se om jag hittar den hos Herta B!

Comment

Vasen från Rörstrand har den signatur som ifrågasatts förr om åren på olika håll.
          Jag tycker inte inte att den ser ut som ett HB, utan snarare MB. Ett MB som (med visst besvär) kan tolkas som ett monogram för Vilhelm Bjerke-Petersen.
          Formgivningen stämmer isåfall för honom, men Breger finns också i minnets kartotek.

Besvärligt det här.

Comment

Ursprungligen postat av Andeena Visa inlägg
            1381 är väl numret? Finns en bild på en likadan i denna tråd på PES.

För ett helt okunnigt öga tycker jag att den påminner om konstnären Gabriel Burmeisters alster...
            Här en GB fajans: GB, dekorerad lite på samma sätt. (Grödinge).

Snygg är den hur som helst!
            Tack - nu har jag hittat flera av mina saker hos denna Gabriel!! Jätteglad för din hjälp

/Eva

Comment

Ursprungligen postat av Leva_61 Visa inlägg
              Tack - nu har jag hittat flera av mina saker hos denna Gabriel!! Jätteglad för din hjälp

/Eva
              Vad roligt! Spännande att du hittat fler saker som du kunnat koppla till Gabnel!
              För visst är det spännande att försöka "spåra" sina små 'ägodelar'.

(Själv är jag en komplett newbie i signaturbranschen, men tycker det är hur intressant som helst att försöka hitta varifrån alstrena kommer.)
              "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
              och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
              k

Comment

Det är Herthas monogram, som användes på det serietillverkade godset från RÖrstrand.

Comment

Working...
                X