Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äggkoppar från Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äggkoppar från Gefle

Jag har ett udda samlarnöje, äggkoppar från Gefle.
    Vet tyvärr inte namn på alla dekorer, nån som kan hjälpa till. Jag samlar den äldre knubbiga modellen och den modernare pokalmodellen. På bifogade bilder ser ni vilka dekornamn som saknas. Har ni en äggkopp som inte finns med så är jag intresserad! Bilderna kompletterar jag vartefter i Röd Text med information jag fått fram som svar i detta inlägg!!
    Click image for larger version

Name:	1a Gefle modell E.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	658710Click image for larger version

Name:	2a Gefle modell B.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	658711
    Last edited by olaxolax; 2013-08-10, 10:23.

Hej och välkommen till detta forum! Det var en imponerande samling Du har. Möjligen kan Du hitta en del dekorer och namn på denna länk: http://www.svenskt-porslin.net/gefle.htm och klicka Dig fram.

Comment

Hallå ,
      Välkommen. Äggkoppar är inget udda samlarobjekt, tvärtom. Fin presentation, den där blå i nedre raden kanske skulle flytta upp ett steg?
      Det lilla jag kan tillföra handlar om blått band, saxat ur min förteckning:

ÄGGHÅLLARE.

B-modell. (1927)
      Blå handmålad 1931-43.
      Höjd 5 cm. Stämpel. 7 st.

E-modell. (1952)
      Trattformad.
      Blått band 1952-57.
      Höjd 4.5 cm.

Ingen höna utan ägg...so long...
      Last edited by Kim von Platen; 2013-08-09, 21:11.

Comment

Det var intressant att du hade modellbeteckningarna! Det har jag förgäves sökt efter. Var fann du dem?

Comment

Ursprungligen postat av olaxolax Visa inlägg
          Det var intressant att du hade modellbeteckningarna! Det har jag förgäves sökt efter. Var fann du dem?
          Hallå,
          Massor av info på den här tråden. Har själv en komplett förteckning eftersom jag (liksom Pryls nubben)samlar på servisen.
          Det finns bara två modeller äggkoppar som för övrigt kallades ägghållare i priskuranterna. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Hej och välkommen till detta forum! Det var en imponerande samling Du har. Möjligen kan Du hitta en del dekorer och namn på denna länk: http://www.svenskt-porslin.net/gefle.htm och klicka Dig fram.
            Tack för tipset, har kollat men fann ingen ny information där, tack i alla fall. Hoppas nu på fler tips.

Comment

Äggkoppar från Gefle porslinsfabrik, igen

Hej – jag har startat tråden ”Äggkoppar från Gefle”.
              Då fick jag info om följande:
              ”Det finns bara två modeller Gefle-äggkoppar som för övrigt kallades ägghållare i priskuranterna. Nämligen: B-modell. (1927). Höjd 5 cm. E-modell. (1952). Trattformad. Höjd 4.5 cm.”

Men nu vet jag mer:
              Att även modellerna A, C och D finns.
              Jag har aldrig sett dom i verkligheten, men är intresserad av all information ni kan ha, om möjligt komma över dom till min samling. www.gefleaggkoppar.wordpress.com
              Se bifogade bilder från priskuranter från 1927 och 1939!
              Click image for larger version

Name:	1927 Modell A Priskurant 1927 sid 59.jpg
Size:	17,5 KB
ID:	556984Click image for larger version

Name:	1939 Modell B, C, D Priskurant 1939 sid 117.jpg
Size:	49,0 KB
ID:	556983

Comment

Hej – jag har startat tråden ”Äggkoppar från Gefle”.
                Då fick jag info om följande:
                ”Det finns bara två modeller Gefle-äggkoppar som för övrigt kallades ägghållare i priskuranterna. Nämligen: B-modell. (1927). Höjd 5 cm. E-modell. (1952). Trattformad. Höjd 4.5 cm.”

Men nu vet jag mer:
                Att även modellerna A, C och D finns.
                Jag har aldrig sett dom i verkligheten, men är intresserad av all information ni kan ha, om möjligt komma över dom till min samling. www.gefleaggkoppar.wordpress.com
                Se bifogade bilder från priskuranter från 1927 och 1939!
                [ATTACH]147526[/ATTACH][ATTACH]147525[/ATTACH]

Hallå.
                Du vet det men kanske inte alla. Första modellen fick beteckningen A och så löpte det på men det är inte bombsäkert att alla modellerna verkligen kom i produktion. Kul att se likheten mellan A-modellen och E-modellen, det skiljer några år, men fasen vet, kanske är A-modellen E med ny beteckning... so long

Comment

Nog borde dom kommit i produktion om dom finns med i Priskuranten!?

Comment

Nog borde dom kommit i produktion om dom finns med i Priskuranten!?
                    Hallå, Man ska kanske inte tro allt läser. Att producera en priskurant på den tiden tog nog längre tid än att forma ny modell.
                    Enklaste sättet bör vara att kolla kuranterna år för år och se hur många som överlevde, verkligen kom i produktion...
                    KUl tråd,,, kör på...
                    So long...

Comment

Modell A i verkligheten

Har äntligen hittat modell A i verkligheten! Den är snart hemma hos mig.Click image for larger version

Name:	Linnea modell A Geflestämpel.jpg
Size:	5,4 KB
ID:	559413Click image for larger version

Name:	Linnea modell A.jpg
Size:	9,2 KB
ID:	559414

Comment

Ägghållare...

Har äntligen hittat modell A i verkligheten! Den är snart hemma hos mig.[ATTACH]153282[/ATTACH][ATTACH]153283[/ATTACH]
                        Hallå och grattis,
                        Det är kul att samla. Men är det verkligen A-modellen, jag skulle säga E-modellen från 50-talet. Rätta mig om jag har fel..
                        So long

Comment

Står Du på huvét Kimmen?

Hur var det Kimmen, Du sa ju att Du skaffat nya brillor. E-modellen är ju
                          avsmalnande mot basen medan A-modellen tvärtom vidgar sig mot densamma.
                          PS Utifrån min tolkning av bilderna, hoppas på klargörande från olaxolax.
                          Last edited by prylsnubben; 2015-12-03, 23:34.

Comment

Är lite starrig.....

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Hur var det Kimmen, Du sa ju att Du skaffat nya brillor. E-modellen är ju
                            avsmalnande mot basen medan A-modellen tvärtom vidgar sig mot densamma.
                            PS Utifrån min tolkning av bilderna, hoppas på klargörande från olaxolax.
                            Hallon,

Allt var upp och ner igår efter en starroperation (nej, jag skojar inte). Det är klart att det är A-modellen men den kan bara ha
                            levt ett kort liv för den saknas i 31-års kurant. Och Linea kom först 1932. Återigen ett exempel på att nya dekorer "klistrades" på äldre modeller. Undrar om Lineas ägghållare även finns på på den där bulliga B-modellen. Vad säger du olaxolax?
                            So long och tack för påpekandet...

Comment

Modell A

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå och grattis,
                              Det är kul att samla. Men är det verkligen A-modellen, jag skulle säga E-modellen från 50-talet. Rätta mig om jag har fel..
                              So long
                              Ja det är A-modellen, den är bredast nertill! E-modellen smalnar av neråt, är alltså bredast upptill. Men den liknar en uppochnervänd E-modell. Se min sida www.gefleaggkoppar.wordpress.com där A modellen finns med bild i priskuranter 1923-1927.

Comment

Working...
                              X