Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo Fajans - Tekanna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Bo Fajans - Tekanna

Hej!
    Jag har en tekanna som jag har förstått kommer från Bo Fajans. Eftersom jag vet att det finns många här med gedigen kunskap så hoppas jag på att få lite mer information om kannan här.

Någon som vet när den är tillverkad? Och vem som designat den?
    I mina ögon ser den ut att kunna vara tillverkad någon gång under 1950-1970-talet.

Tittar jag på den lilla etiketten som finns kvar (om än något luggsliten) så stavas Gävle på samma sätt som vi skriver namnet nu - inte "Gefle" som man skrev förr i tiden.

I botten finns stämpeln "1010-057" samt "BO-stämpeln".

Tack på förhand!
    Click image for larger version

Name:	tekanna.jpg
Views:	1
Size:	69,3 KB
ID:	657949Click image for larger version

Name:	stamplar.jpg
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	657948
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Ingen...

... som kan tänkas veta nå't?
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Comment

1010-057 finns inte med i artikelregistret i Birgitta Lundblads bok om Bo Fajans, men så är den inte heller komplett av olika orsaker.
      Det är lätt att se Du har en kanna från 1960-talet, vilket stämmer bra med det sista nummer som finns, 957. Den är från fabrikens sista produktionsår 1967 och även om ingen formgivare är angiven, tror jag på Tom Wilson. Han var anställd 1961-67.
      De tre sista siffrorna på kannan borde vara glasyrkoden ( som inte heller finns).

Comment

Tack Snälla Gideon för din info! Ska googla lite på Tom Wilson också.
        Det låter logiskt det du berättar, om ålder, trots att det inte finns något 'dokumenterat' om de 'stämplade' siffrorna.
        Tack igen!
        k

Comment

Working...
        X