Jag är på väg att köpa några vaser som sägs vara av Einar Luterkort. Vaserna är vackra så det spelar egentligen ingen roll vem som gjort dem. Det enda jag egentligen visste om Luterkort var att han var ansvarig för daggmaskdamen, en förtjusande mö som oftast sitter på en blomhållare (min är grön med orange hår). Jag kollade i Svensk Keramik, på Grödinges hemsida och på Signaturer.se. De är rörande överens om att han slutade på UE -32 men där tar enigheten slut. De har alla varsit bud för när han började vid fabriken: -29, -30 och -31. Är det någon som har en susning?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Luterkort, när var han på Ekeby?
Collapse
X
-
Det skulle kunna stämma... Första gången jag såg en av de äldre damerna hajade jag till när jag såg brösten, det såg inte riktigt riktigt ut, så att säga. Nu är ju inte jag den som studerar bröst särskilj ofta men jag var ju tvungen att jämföra med min dam som är något yngre. Hon hade aldeles normala bröst men även slätare hår. Jag tycker att det verkar som om den äldre damen var mer detaljerad och antagligen förenklades detaljerna i takt med att massproduktionen tog fart, ju fler modelerare, desto fler skillnader. Därmed inte sagt att det inte fanns folk som tog anstöt av de pigga bröstvårtorna och klagade till både hög och låg. Antagligen sammanföll en naturlig förenkling med klagomålen och kverulanterna tog åt sig äran...
OBS! Rena spekulationer.Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Råkade snubbla över ett par bilder på daggmaskdamen här: http://www.upsala-ekeby.com/gallery_345.html
Den svarta bonbonjären med grönt lock pryds av den äldre damen som har bröst som briocher. På den vita bonbonjären tronar den yngre damen. Hon har. likt den lilla sjöjungfrun, fått människoben men resten av henne är fortfarande i hög grad daggmaskdam. Personligen tycker jag bättre om daggmaskbenen...Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Luterkort kommer hem till sverige 1931 efter några års studier och utl. vistelser. Samma år anställs han som formgivare på Upsala Ekeby där han stannar ngt år fram till 1932.Ursprungligen postat av Bizan Visa inläggJag är på väg att köpa några vaser som sägs vara av Einar Luterkort. Vaserna är vackra så det spelar egentligen ingen roll vem som gjort dem. Det enda jag egentligen visste om Luterkort var att han var ansvarig för daggmaskdamen, en förtjusande mö som oftast sitter på en blomhållare (min är grön med orange hår). Jag kollade i Svensk Keramik, på Grödinges hemsida och på Signaturer.se. De är rörande överens om att han slutade på UE -32 men där tar enigheten slut. De har alla varsit bud för när han började vid fabriken: -29, -30 och -31. Är det någon som har en susning?
Han tillverkade vaser, fat, skålar, askfat, hundar och övriga figuriner.
Lite allmän info om Luterkort
Comment
-
I boken Lergodskonstnärer av Estelle Schlossman finns det fyra sidor (varav 2 med text) om Einar Luterkort. Det är en bra bok, men nog inte värt att skaffa den bara pga Einar.Ursprungligen postat av Bizan Visa inläggFinns det någon bra bok om Einar Luterkort?
Comment
Comment