Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå keramikhäst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå keramikhäst

Sedan jag var barn har jag älskat denna väldigt blå häst. Titta bara på de mjuka formerna som ändå visar en kraftfull kropp utan ett uns överflödigt fett. Mest förtjust är jag i baken...

För mig har den funnits hos mamma "för alltid" och jag har ingen aning om hur eller när den kom i hennes ägo - även om hon faktiskt berättade det en gång. Jag glömde ta bild på undersidan. Benen är ihåliga, glasyren ganska tjock och godset är terracottafärgat. Någon som vet något eller har en liknande?

Click image for larger version

Name:	blå häst - sida.JPG
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	656519

Name:	blå häst - fram.JPG
Size:	48,1 KB
ID:	656518

Name:	Blå häst - bak.JPG
Size:	57,1 KB
ID:	656517

Hästen är helt och totalt omärkt, jag har inte kollat med uv-ljus, men trolighetsgraden för det är extremt låg.

När jag ser bilderna på hästen här blir jag alldeles varm innombords, trots att jag har originalet i vitrinskåpet...
    Last edited by Bizan; 2013-02-19, 14:39. Anledning: Påfyllnad
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Hej!

Upsala Ekeby.

Smaken är som baken...

Mvh
    Last edited by Mont blanc; 2013-02-19, 15:18.

Comment

Japp, en UE häst med tillverkningsnr 31 av okänd fomgivare.Tillverkades 1944-53.

Comment

Nu blir jag extra glad! Har alltid älskat UE:s lite äldre stil, även om jag gillar 60- 70-tal också, kanske för att det fanns en del sådana föremål hos mormor och morfar - de känns hemma... Jag hade nog funderat på UE men då tänkte jag mest på de små figurerna som sitter fast på stora askfat. Tyckte hästen var för stor så jag slo tanken ur hågen. Vi låter väl frågan hänga kvar ifall någon som vet något ytterligare promenerar förbi.

Det är vid sådana här tillfällen jag skulle vilja flytta min tråd, den här passar bättre under UE, inte under övrig...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Det är läcker kulör på hästen, och visst dras tankarna till Aja Unonius-Gary, som andra pes:are föreslår i den här tråden:

Men den varianten och Din egen, saknar något av det kraftfulla hos Ajas häst, och då faller tanken på en annan formgivare hos UE, som i artkelregistret listas som okänd eller frågetecken. Det handlar om Viktor Valfrid Westberg.
          Likheter finns i sättet att forma, som delningen baktill på hästen och pannan på den här elefanten.

Kraftfulla ben har de likaså, men det får bara bli en hypotes tillsvidare.

Comment

Working...
          X