Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingår detta fat i Beata serien av Mari Simmulson?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ingår detta fat i Beata serien av Mari Simmulson?

Jag tänkte höra om dessa fat, det stora fatet med ansiktet som är ca 16,3 cm i diameter hittar jag inte när jag letar på http://www.upsala-ekeby.com/empty_113.html. Detta fat har märkningen 43130/953 vilket inte finns med på den listan. 952 och 954 finns men inte denna. Sen hittade jag liknande med ansiktet som ingick i en serie som heter Beata, ingår mitt fat i Beata serien? Är fatet tänkt som ett askfat kanske?

Det lilla fatet på 11 cm fanns med på länken ovan och har ju nästan samma nummer som den med ansiktet. Så ingår dom inte i samma serie? Eller ingick inte fatet med ansiktet i serien för tillverkad för Åhlen & Holm men det lilla fatet?
    Hmm lite rörigt med alla serien och nummer hit och dit
    Tacksam för hjälp
    Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	44,8 KB
ID:	652080Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Size:	27,3 KB
ID:	652081Click image for larger version

Name:	DSC_0006.jpg
Size:	40,7 KB
ID:	652082Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	652083

Med det numret bör det vara tillverkat för Å&H. Jag vet inte om man kan tala om namngivna serier när det gäller produktionen för speciella kunder dock.
    Det är ett riktigt trevligt fat, som inte är jättevanligt, för övrigt.

Comment

Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
      Med det numret bör det vara tillverkat för Å&H. Jag vet inte om man kan tala om namngivna serier när det gäller produktionen för speciella kunder dock.
      Det är ett riktigt trevligt fat, som inte är jättevanligt, för övrigt.
      Tack för svaret Det är det som jag inte får ihop, fatet finns inte med i länken för Å&H men det lilla fatet är det. Om jag gogglar på UE och Beata får jag upp en massa olika prylar med ett liknande ansikte men inte denna.
      Jag kan inget om Beata är en serie men det verkar så. Men skulle vara kul att veta varför inte numret på mitt fat inte fanns med i listan. Är det 50-tal?

Comment

Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
        Tack för svaret Det är det som jag inte får ihop, fatet finns inte med i länken för Å&H men det lilla fatet är det. Om jag gogglar på UE och Beata får jag upp en massa olika prylar med ett liknande ansikte men inte denna.
        Jag kan inget om Beata är en serie men det verkar så. Men skulle vara kul att veta varför inte numret på mitt fat inte fanns med i listan. Är det 50-tal?
        Jag skulle tro att fatet är från mitten av 60-talet. Att det inte finns med på listan beror antagligen på att författarna inte har lyckats få tag på ordentlig dokumentation om de modeller som gjordes på beställning åt varuhusen.
        Vi har det stora runda askfatet 5000M från 1965, som har i stort samma ansikte. Det ingår i en serie som heter "Zigzag", men ingår alltså i UE:s normalsortiment.
        Last edited by Retromarcia; 2012-09-27, 10:58.

Comment

Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
          Jag skulle tro att fatet är från mitten av 60-talet. Att det inte finns med på listan beror antagligen på att författarna inte har lyckats få tag på ordentlig dokumentation om de modeller som gjordes på beställning åt varuhusen.
          Vi har det stora runda askfatet 5000M från 1965, som har i stort samma ansikte. Det ingår i en serie som heter "Zigzag", men ingår alltså i UE:s normalsortiment.
          Tack för svaret, alltid skoj att få veta lite mer och lära sig nytt

Comment

Working...
          X