Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röda band – men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Röda band – men vilken?

Den här hänkelvasen känner man ju lätt igen som Hjördis Oldfors serie "röda band". Tittar jag i Grödinges listor kan jag dock inte hitta någon del i serien med höjden 20 cm och diametern 11,5 cm. Tyvärr går inte numret i botten att läsa på grund av att glasyren är så tjock.
    Någon som vet numret på denna pjäs?

Click image for larger version

Name:	UE röda band 120815-1.jpg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	651329

Name:	UE röda band 120815-2.jpg
Size:	55,1 KB
ID:	651330

Name:	UE röda band 120815-3.jpg
Size:	116,8 KB
ID:	651331

Jag har samma hänkelvas och min har också väldigt otydlig stämpel, men i mina gamla noteringar ser jag att den ska ha nummer 97.
    Jag tror att det stämmer men hittar du någon annan information så meddela det gärna i den här tråden...
    Slainte Mhath

Comment

Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
      Jag har samma hänkelvas och min har också väldigt otydlig stämpel, men i mina gamla noteringar ser jag att den ska ha nummer 97.
      Jag tror att det stämmer men hittar du någon annan information så meddela det gärna i den här tråden...
      Om man tittar under krus hittar man på nr 97 ett av HjO med samma höjd. Men det har bredden 14,5 cm. Kan de möjligen räkna in hänkeln i bredden? Då skulle det kunna stämma. Stämplingen under mitt krus skulle dessutom kunna tydas som 97. Ett annat alternativ är krus nr 98 och 99 som också är av HjO. Men där finns inga mått angivna.
      Last edited by Retromarcia; 2012-08-15, 17:15.

Comment

Var hittar du informationen om krusen, är det på Grödinges hemsida, eller..?
        Jag har även det större kruset (höjd ca. 23 cm och bredd ca. 12 cm), det kruset har också otydlig numrering.
        Slainte Mhath

Comment

Tittade på Grödinges hemsida och hittade ditt krus under "Bilder Inplanteringskrukor till Läskpressar" sidan 3.
          Och mycket riktigt så har den nummer 97.
          Slainte Mhath

Comment

Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
            Tittade på Grödinges hemsida och hittade ditt krus under "Bilder Inplanteringskrukor till Läskpressar" sidan 3.
            Och mycket riktigt så har den nummer 97.
            Där var den ja. Nr 97 kan alltså betraktas som fastslaget.

Comment

Working...
            X