Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kristina Brodier [ID: Kristina Yourstone]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kristina Brodier [ID: Kristina Yourstone]

En gråtande pojke fick följa med hem. Tydlig sign och nummer från UE.
    Jag har aldrig varit riktigt kompis med UE-boken men till slut hittade jag pojken och att K Bergsten designat pojken 1972. Inget förnamn och var det en kvinna eller man som låg bakom? Efter att ha googlat lite hittade jag en länk från Grödinge där det visar sig att det är Kristina Brodier som "gjort" pojken!! Vem är Kristina Brodier? http://www.upsala-ekeby.com/gallery_315.html
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2012-05-22, 15:42.

Att Grödinges information om Kristina Brodier är så kortfattad, i jämförelse med andra presentationer av medarbetare hos UE, tyder bara på att de inte vet mer.
    Hon är överraskande anonym på nätet, och personuppgifter finnns inte mer än på befolkningsskivan från 1970.
    Efternamnet Brodier finns inte i Sverige idag, och inte heller på dödsskivorna.

Irma Kristina Brodier föddes 9/5 1945 i Solna. 1970 var hon mantalsskriven i en villa på Skånegatan i Halmstad.
    Den välkända keramikern Irma Yourstone bodde i det huset samtidigt.
    Jag föreslår att Du tar kontakt med Bengt Yourstone, och hör efter hur det ligger till.
    Du hittar oss i Tomtebo på Stora Torg under december månad. Kontakta oss på info@yourstonekeramik.se.
    Last edited by Gideon; 2014-12-31, 16:47.

Comment

Hej LarsM!

Vilken fin UE figuren, det ska bli spännande att höra om du får veta mer om Kristina Brodier, som för mej är en helt okänd formgivare på UE.

Önskar Er en Trevlig Helg!

Maria
      I’m a real mean bitch!

Comment

Tack Gideon och Maria!
        Jag har skrivit till Bengt Yourstone och hoppas få svar. En tillfällighet att hon har Irma som ett förnamn?

Comment

Nu har jag fått svar från Kristina Yourstone, som skriver att det är hon som gjort den gråtande pojken. Hon hette Brodier den gången men har tagit tillbaka sitt flicknamn och är bosatt utanför Halmstad.

Comment

Det var roligt att långskottet trots allt blev välriktat, med lyckat resultat.
            Bra, Lars M, då har vi ytterligare ett namn i dokumenteringen att tillfoga.
            Last edited by Gideon; 2012-05-22, 15:45.

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Nu har jag fått svar från Kristina Yourstone, som skriver att det är hon som gjort den gråtande pojken. Hon hette Brodier den gången men har tagit tillbaka sitt flicknamn och är bosatt utanför Halmstad.
              Dotter till Irma d.ä. eller?

Comment

Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
                Dotter till Irma d.ä. eller?
                Ja, dotter till Irma och Henry Yourstone och syster till Bengt Yourstone.

Comment

I helgen fick jag se den andra UE-produkten som Kristina Brodier gjorde för Upsala-Ekeby - en väggrelief med mor och barn och med nr 1097 K.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X