Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ovanlig signatur ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ovanlig signatur ?

Jag är inget vidare på UE, men de vanligaste formgivarna känner man ju till. Men denna signatur, under den lilla tunnan med lock, vem är det ? Blev uppriktigt förvånad när jag vände på denna under gårdagens loppissväng. Har aldrig sett varken tunnan eller signaturen som EKEBY tidigare vad jag kan påminna mig.
    Det enda jag kan tänka mig är en lite "konstig" Göran Andersson ?
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2012-04-02, 11:49.

Det du har är nog en cigarettask med lock. Storleken anges för nr 5 8x9. Tillverkningsår 1942-43. Då var GA knappast verksam

Comment

Jag gissar på Greta Runeborg- GR.

Född i Nässjö 1911 och utbildad till målarinna och skulptör vid Högre Konstindustriella skolan i Stockholm och vid Akademin i Köpenhamn. Hon kom först...

Comment

Cool! Den ser ut som ett galvaniserat bensinfat som har legat ute länge och rostat på utsatta ställen.

Comment

Tveksam till Runeborg, hon ska ha signerat GRETA vid UE enligt Nyström............

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Det du har är nog en cigarettask med lock. Storleken anges för nr 5 8x9. Tillverkningsår 1942-43. Då var GA knappast verksam
          Tack "trollet", det har Du rätt i.........

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Jag gissar på Greta Runeborg- GR.

http://www.upsala-ekeby.com/gallery_337.html
          Även jag har tänkt på henne men trodde att hon slutat då........

Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
          Cool! Den ser ut som ett galvaniserat bensinfat som har legat ute länge och rostat på utsatta ställen.
          Visst är den häftig, och kanske även ovanlig.
          Last edited by prylsnubben; 2012-04-02, 18:00.

Comment

Greta Runeborg (1911-1989)
            Född i Nässjö 1911 och utbildad till målarinna och skulptör vid Högre Konstindustriella skolan i Stockholm och vid Akademin i Köpenhamn. Hon kom först till S:t Eriks i Uppsala och övergick till Upsala-Ekeby 1938 i samband med att keramikfabriken övertogs av Upsala-Ekeby. Upsala-Ekeby fortsatta även med hennes produktion från S:t Eriks. Många föremål från denna tid bär en rustik prägel. Under Ekebytiden fortsatte hon att producera föremål i liknande stil.
            Hon stannade hos Upsala-Ekeby till 1941 för att därifrån gå vidare till Ekenäs glasbruk i Småland, där var hon anställd fram till 1952.

Det är riktigt som du säger att hon slutar 1941 och enligt uppgift tas den i produktion 1942. Men titta i galleriet så ser du ett Ekeby-föremål signerat GR.
            Född i Nässjö 1911 och utbildad till målarinna och skulptör vid Högre Konstindustriella skolan i Stockholm och vid Akademin i Köpenhamn. Hon kom först...
            Last edited by Kaptenen; 2012-04-02, 20:36.

Comment

Tack Kaptenen, tänk jag som tittat på den länken flera gånger ikväll men inte förrän nu sett likheten i GR-signeringen med stämpeln på min "tunna". Dessutom läste jag inte att det var dekoren som hette Greta utan förlitade mig helt på uppgifterna i Nyströms.http://www.signaturer.se/Porslin/Lan...taRuneborg.htm
              Last edited by prylsnubben; 2012-04-02, 22:41.

Comment

Working...
              X