Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekeby Verkstad, Ingrid Atterberg, 100-serier, 1947-53

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ekeby Verkstad, Ingrid Atterberg, 100-serier, 1947-53

Det här synnerligen trevliga kruset har jag inte lyckats hitta i listorna från UE-boken. Nummer 104 finns på två ställen men är då andra föremål. Av signaturen att döma är konstnären Ingrid Atterberg. Måtten är 16 x 10 cm. Det låga numret och EKEBY-stämpeln tyder på en relativt tidig pjäs. Är det någon som vet mer? Tillverkningsår och eventuellt namn vore kul att veta.

Ekeby Verkstad

1947-53, Ekeby Verkstad, Krus no 104, 15.5X10cm. Här med en annan dekor.
    Ps Hänkeln limmad som synes.
    Bifogade filer

Comment

Tack, det verkar onekligen vara samma krus. Kan man anta att båda dekorerna tillverkades under hela tidsperioden 1947-53? Är ytterligare dekorer kända?
      Aha, om man tittar under "Ekebyverkstad" hittar man faktiskt min dekor fast på ett annat krus (nr 103). Och ett namn: "Dekora". Suveränt!
      Då återstår frågan från en som inte har boken: Vad innebär begreppet "Ekebyverkstad"?
      Last edited by Retromarcia; 2011-12-28, 20:49.

Comment

Ekeby Verkstad var verksamt mellan 1947-52 och var tänkt att producera en keramikserie med lite "exklusivare" gods. Alla nummer startade med 100 och all keramik formgavs av Ingrid Atterberg. Det fanns ett begränsat antal dekorer tex. Star, Randi och Dekora.

EKEBY VERKSTAD 1947-53 Keramik designad av Ingrid Atterberg Numrerade i artikelgrupper, med start nr 100 i varje artikelgrupp. Föremålen finns i olik...

Comment

Tack för hjälpen! Nu verkar alla frågetecknen vara uträtade.
          Vad jag har är alltså ett krus i UEs "premiumserie". Det var ju extra roligt, med tanke på att jag inte betalade mycket för det.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Ekeby Verkstad var verksamt mellan 1947-52 och var tänkt att producera en keramikserie med lite "exklusivare" gods. Alla nummer startade med 100 och all keramik formgavs av Ingrid Atterberg. Det fanns ett begränsat antal dekorer tex. Star, Randi och Dekora.

http://www.upsala-ekeby.com/empty_42.html
            Tack för den länken! Den sidan hittar jag inte när jag går in på Grödingens hemsida. Det finns bara en bildsida under rubriken Ekebyverkstad.

Comment

Jodå den finns allt i den vänstra kolumnen, bildsidan är i den högra.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Jodå den finns allt i den vänstra kolumnen, bildsidan är i den högra.
                Åhå, det fattade jag inte att man kunde klicka där. När det finns pilar trodde jag att det bara var under pilarna det fanns sidor. Skumt sätt att utforma länkar.

Comment

Prov

Hej Retromarcia! Bra att jag hittade din tråd så jag vet var jag ska lägga in mina bilder. Hittade det här "skålfatet" för någon vecka sedan på en kvalitetsloppis. Svårt att låta det stå kvar med den speciella märkningen.

Ifall märkningen under inte syns ordentligt på bilden så står det: PROV Abg 9.11.48

Diameter 19 cm, höjd 5 cm.

Jag antar att det är en föregångare till Dekora, men där tar jag kanske fel.....
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                    Hej Retromarcia! Bra att jag hittade din tråd så jag vet var jag ska lägga in mina bilder. Hittade det här "skålfatet" för någon vecka sedan på en kvalitetsloppis. Svårt att låta det stå kvar med den speciella märkningen.

Ifall märkningen under inte syns ordentligt på bilden så står det: PROV Abg 9.11.48

Diameter 19 cm, höjd 5 cm.

Jag antar att det är en föregångare till Dekora, men där tar jag kanske fel.....
                    OJ vilket fynd! Det står ju "prov" och till och med datum. Då vet vi att de tog fram det här mönstret 1948. De tycks ha bestämt sig för lite andra färger på serietillverkningen.
                    Jag undrar hur de gjorde de små vita bladen eller vad det nu ska föreställa. De måste haft något speciellt verktyg för att åstadkomma reliefen efter drejningen. Inte kan de väl ha suttit och tryckt ut alla dessa för hand?

Comment

Verkligen kul att se Rosas fina PROV-fat!

Jag är rätt övertygad om att man ristade dekoren för hand, och inte använde sig av någon förutformad mall. Jag har för mig att jag läst att detta blev ganska kostsamt i längden, vilket gjorde att dessa serier upphörde.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Verkligen kul att se Rosas fina PROV-fat!

Jag är rätt övertygad om att man ristade dekoren för hand, och inte använde sig av någon förutformad mall. Jag har för mig att jag läst att detta blev ganska kostsamt i längden, vilket gjorde att dessa serier upphörde.
                        Du har nog rätt. Granskar man mönstret noga är det så pass oregelbundet att det bör vara handgjort. Jag kan förstå att det blev dyrt.

Comment

Ekeby Verkstad

Jag undrar om någon vet vad dekoren på mitt fat från Ekeby Verkstad heter?
                          Det är märkt "104" och är det största fatet.

Click image for larger version

Name:	IMAG0163.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	531608

Name:	IMAG0164.jpg
Size:	107,5 KB
ID:	531607

Bilderna här nedan är från en avslutad Tradera-annons! Detta fat är märkt 103 och jag var helt säker på att dekoren var likadan som på mitt fat, men icke! Det är lite fler och annorlunda blommor på detta fat.

Name:	Tradera.jpg
Size:	44,9 KB
ID:	531609

Name:	Tradera1.jpg
Size:	27,4 KB
ID:	531610

Här är ytterligare ett fat, som jag skulle tro räknas till samma dekor. Jag vet inte vad det har för nummer, men det ser onekligen mindre ut än både mitt fat och Tradera-fatet.

Eftersom de här dekorerna skiljer sig åt, men ändå påminner om varandra, så undrar jag om t.ex. dekoren på Tradera-fatet (103) återfinns på fat i storleken 104 och tvärtom.

Comment

Här kan du läsa lite mer om Ekeby Verkstad. Alla nummerserier startade på 100 och delarna kan ha olika dekorer men samma modellnummer. Tyvärr vet jag inte vad just din dekor heter men den finns bla på tekannor, fat, koppar och skålar.

Comment

Tilläggas ska att eftersom dekorerna är utristade/skurna för hand så kan de skilja sig lite åt.
                              Last edited by simco; 2012-03-26, 14:36.

Comment

Working...
                              X