Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

G? [ID: Gefle, Arthur Percy, Skål G]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: G? [ID: Gefle, Arthur Percy, Skål G]

HEJ IGEN I FORUMET - JAG ÄR EN FRÅGVIS TYP!

Mina kunskaper är milt uttryckt prekära och i går hörde jag ett Tanzaniaianskt (stavas det så?) uttryck på det intressanta klädkodsprogrammet i K-kanalen: "En tupp från landet ska inte gala i stan." (Ung: Är du ibland de världsvana så avslöja inte din egna tillkortakomanden genom att öppna munnen). Hur som helst funderar jag på att placera ut detta som ett fågelbad till våren - men vet ni något om detta? Allt är av intresse... Kuckeliku!
    26 cm i diameter, förresten.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-02-10, 21:05.

Påminner jättemycket i både form och glasyr om Gefle. Nergröpningen i mitten ska innehålla ett blomblock i valfri modell (finns flera olika att välja på). De skålar jag har sett har dock aldrig haft så tydlig nergröpning. Undrar om det här är en kortlivad modell eller helt enkelt ett prov?

Comment

Aha! Vet ni om någon länk att kika på (ska kolla själv oxå)? Tackar så ödmjukt ånyo, Peter! Fyll gärna på med mer, jag vet tex inte riktigt vad den är gjord av?

Comment

Har hittat något på http://www.signaturer.se/Porslin/Lan...e/tillinge.htm, om Gabrielverken, inte för att signaturen/märkningen liknar det minsta - men stilen något litet iaf???
        Last edited by hallinskan; 2012-02-10, 15:52.

Comment

Jämför med den här, t.ex...
          http://precisensan.com/antikforum/sh...2-Gefle-Gyllen.

Comment

Jodå, det är nog den. Här ser man nergröpningen tydligare. Någon med gefleboken kan kanske verifiera modell G?

Comment

En lugnare nattsömn

Nu sover jag lite lugnare i natt. Den som har boken får mer än gärna konfirmera. Jag börjar bli tjatig - men tack igen!

Comment

Kan bara bekräfta Peters utsagor.

Skålen, stämplad G, och med måtten 26 x 6,5 cm, formgavs av Arthur Percy och var i produktion 1929-1955. Logiskt och enkelt sett hör blomblock G till och den är, precis som Ulferics i länken ovan, en fisk.

Comment

Nu slipper jag alldeles nattmaran. Suss gott Gideon och Peter. Och alla andra.

Comment

Working...
                  X