Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby till 1000! Tidiga föremål fram till slutet av 20-talet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Din vackra blomskål har syskon som dykt upp då och då genom åren, här som på AP, och frågan om konstnären är ännu öppen.
    För min del tror jag numera att det kan vara Einar Forseth som dekorerat (inte formgett), och den möjligheten understödjs ytterligare av dessa bilder från en avslutad traderaauktion.
    Intressant teori. Det finns ju vissa likheter, även om jag tycker stilen på mönstret är lite olika. På min skål är det ett rent fantasimönster som inte verkar försöka efterlikna något reellt.

    Comment


    • Ue 1394

      I UE-boken står det "uppgifter saknas" på nummer 1390 – 1395. Betyder det att jag har något som Grödinge inte har?

      Click image for larger version

Name:	UE 1394 120815-1.jpg
Views:	1
Size:	66,9 KB
ID:	538917

      Click image for larger version

Name:	UE 1394 120815-2.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	538918

      Click image for larger version

Name:	UE 1394 120815-3.jpg
Views:	1
Size:	124,9 KB
ID:	538919

      Comment


      • Troligtvis är det så, Din vackra "vas" ser ut som ett "hyacintlökglas" i keramik. Glasyren är en fullträff tycker jag. Är "krumeluren" en signatur månne och i så fall vilken?

        Comment


        • Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
          Intressant teori. Det finns ju vissa likheter, även om jag tycker stilen på mönstret är lite olika. På min skål är det ett rent fantasimönster som inte verkar försöka efterlikna något reellt.
          Nu var det mönstret jag tittade på, utan dekorfärg och att penseln är dragen med fri hand på vit botten, precis som på skålen.

          Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
          I UE-boken står det "uppgifter saknas" på nummer 1390 – 1395. Betyder det att jag har något som Grödinge inte har?
          Just Din vas verkar de inte ha, men väl de övriga, som Du kan se på de sista bilden här:
          Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.

          Där ser Du också samma skål, men med något annorlunda dekor.

          Vasen har en värdefull signatur, som uppenbarligen är formgivarens, eftersom den är ristad i godset.
          Frågan är bara hur den ska läsas.
          Som ett enkelt P med schvung för Harald Pettersson? http://www.upsala-ekeby.com/gallery_314.html

          Click image for larger version

Name:	UE-signatur 1.jpg
Views:	1
Size:	21,7 KB
ID:	538920

          Click image for larger version

Name:	UE-signatur 2.jpg
Views:	1
Size:	21,9 KB
ID:	538921

          Comment


          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Just Din vas verkar de inte ha, men väl de övriga, som Du kan se på de sista bilden här:
            Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.
            Jag hittar 1397 – 1399 men inte 1390 – 1395 på deras bilder.

            Comment


            • Det har Du rätt i.
              Ett museum är nästan aldrig komplett, men dessa artikelnummer kanske inte heller hunnit fotograferas.
              Det spelar egentligen ingen roll, Du har fått fatt på en "svår" vas och är att gratulera.

              Vem vet, Petterson kanske hade sin Findus i Burmeister, och gillade hans sätt att glasera?
              Det är en spekulation, jag vet.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Det har Du rätt i.
                Ett museum är nästan aldrig komplett, men dessa artikelnummer kanske inte heller hunnit fotograferas.
                Det spelar egentligen ingen roll, Du har fått fatt på en "svår" vas och är att gratulera.

                Vem vet, Petterson kanske hade sin Findus i Burmeister, och gillade hans sätt att glasera?
                Det är en spekulation, jag vet.
                Eftersom det står "uppgift saknas" i listan tolkar jag det som att de inte vet hur föremålen med dessa nummer ser ut. Jag kan härmed komplettera UE-historiken med att nr 1394 är 15 cm hög och 8,5 cm i diameter. Och kanske vi tillsammans kan lista ut vad signaturen efter numret står för.
                Förresten, drejade man vaserna på den här tiden, eller hade man börjat gjuta i gipsformar? För om den är drejad, måste ju signaturen och numret skrivas för hand på varje exemplar och då är det väl antagligen drejarens signatur.
                Last edited by Retromarcia; 2012-08-17, 20:09.

                Comment


                • Nog har UE-vas 1504 visats tidigare på tråden men här med D 1469, som väl står för dekoren. Hur vet man då att det är nr 1504? Jo, genom att måtten är 14 x 11 cm och att formen är likadan som de tidigare visade här på PES. Den ej bortslipade fyran gav ju också en ledtråd....
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ue 1505

                    Vi fortsätter väl i nummerordning? Här är 1505. Tillverkad 1922-30 enligt boken.

                    Click image for larger version

Name:	UE 1505 120826-1.jpg
Views:	1
Size:	76,3 KB
ID:	539191

                    Click image for larger version

Name:	UE 1505 120826-2.jpg
Views:	1
Size:	77,5 KB
ID:	539192

                    Click image for larger version

Name:	UE 1505 120826-3.jpg
Views:	1
Size:	113,5 KB
ID:	539193

                    Click image for larger version

Name:	UE 1505 120826-4.jpg
Views:	1
Size:	80,0 KB
ID:	539194

                    Comment


                    • Ue 200

                      Hej!
                      Jag hade med den här i en fråga en gång i tiden.
                      12cm hög 13cm i diameter
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ytterligare en ampel fick följa med hem idag. Beteckningen är 1514/W och öppningen är 22 cm i diam och 13 cm hög. W står väl för dekoren eller?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Ytterligare en ampel fick följa med hem idag. Beteckningen är 1514/W och öppningen är 22 cm i diam och 13 cm hög. W står väl för dekoren eller?
                          Tjusig! Dekoren är trevligt originell.

                          Comment


                          • Ue 1570

                            Vem drömmer inte om att hitta ett UE-föremål i grovsoprummet?
                            Idag hände mig just det. Tyvärr var det inte en felfri Paprika golvvas utan nedanstående lagade pjäs.
                            Efter dokumentation fick den återgå till dumpstern. Borde jag ha tagit hand om den?

                            Click image for larger version

Name:	UE 1570 120901-1.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	539286

                            Click image for larger version

Name:	UE 1570 120901-2.jpg
Views:	1
Size:	88,6 KB
ID:	539287

                            Click image for larger version

Name:	UE 1570 120901-3.jpg
Views:	1
Size:	71,8 KB
ID:	539288

                            Comment


                            • Här en vas - 15,5 cm hög och 14 cm på bredaste stället. Jag läser det som 2711 och Brhnd (?). Dekoren är väldigt sparsmakad och på andra sidan några lodräta steck.
                              Nr 1561 har visats tidigare men här med nr 2081 i dekoren.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Nu var det mönstret jag tittade på, utan dekorfärg och att penseln är dragen med fri hand på vit botten, precis som på skålen.



                                Just Din vas verkar de inte ha, men väl de övriga, som Du kan se på de sista bilden här:
                                Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.

                                Där ser Du också samma skål, men med något annorlunda dekor.

                                Vasen har en värdefull signatur, som uppenbarligen är formgivarens, eftersom den är ristad i godset.
                                Frågan är bara hur den ska läsas.
                                Som ett enkelt P med schvung för Harald Pettersson? http://www.upsala-ekeby.com/gallery_314.html

                                [ATTACH]122754[/ATTACH]

                                [ATTACH]122755[/ATTACH]
                                Jag har nu fått tag i boken (den fysiska) och kan konstatera att där finns 1394 med. Men i listorna på Grödinges hemsida står det "1390-1395 Uppgifter saknas".
                                Andra kringliggande nummer, som finns med på hemsidan, finns däremot inte i boken. Så tydligen är listorna på hemsidan inte helt baserade på dem i boken.

                                Comment

                                Working...
                                X