Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ue??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ue??

Funderar om denna skål. Lite naggad men vacker. 8cm hög o 12cm i ytterdiameter. Handristad UE under, Om det är en uppsala ekeby. O vem i sådanna fall som kan ligga bakom den. Kanske ålder till o med om det går i säga.

Click image for larger version

Name:	ue0.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	643435Click image for larger version

Name:	ue1.jpg
Size:	53,0 KB
ID:	643436Click image for larger version

Name:	ue2.jpg
Size:	56,2 KB
ID:	643437

Knappast Upsala-Ekeby. Deras äldsta märkningar är ju stämplade, ristade för hand som på Din började man med 1918 men då med numrering.
    Last edited by prylsnubben; 2012-01-03, 12:05.

Comment

Ja... men har ju inte sett U E ihopskrivit vid andra tillfällen.. Därför jag vart lite fundersam. Ingen som har några funderingar?

Comment

Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
        Ja... men har ju inte sett U E ihopskrivit vid andra tillfällen.. Därför jag vart lite fundersam. Ingen som har några funderingar?
        Har Du kollat Grödinges hemsida angående UE-märkningar?http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_122.html

Comment

Ja.. nu har jag googlat som en tokig... o kollat på olika ställen.. Vad jag förstår.. Så är detta ett uppsala ekeby alster. Men saknar numret.. som skall finnas egentligen.. 1918-sent 20 tal någon gång.. men lutar mer åt 1918-19 om jag förstår rätt.
          Snälla rätta mig om jag har fel

Comment

Hallå Tompa !

Föreslår att Du mailar Grödinge angående Din skål, själv har jag svårt att tro att det är Upsala-Ekeby som sagt.............http://www.upsala-ekeby.com/contact_5.html

Comment

Tror också på UE. Är osäker på om allt verkligen har nummer. Jag skulle tro att man inte numrerade modellerna förrän man bestämde sig för att ta in dem i serieproduktionen. Annars skulle numren snabbt ta slut.

Comment

Jag håller med Peter S och tycker att allt verkar stämma bra med Upsala-Ekeby; gods glasyr och det sammanskrivna UE.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Tror också på UE. Är osäker på om allt verkligen har nummer. Jag skulle tro att man inte numrerade modellerna förrän man bestämde sig för att ta in dem i serieproduktionen. Annars skulle numren snabbt ta slut.
                  Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Jag håller med Peter S och tycker att allt verkar stämma bra med Upsala-Ekeby; gods glasyr och det sammanskrivna UE.
                  Trevligt o se att jag inte är ute o cycklar. Hehe.. Har iaf skickat ett mail med fråga. Skall bli kul o höra vad svaret blir därifrån. Skulle det vara UE så är det en ruskigt unik produkt trotts sina skavanker.

Comment

Då är jag ensam om min uppfattning, jag baserar min på en jämförelse med objekten på Grödinge museum tillverkade vid den tidpunkten när man började med hopskrivna UE. De objekten är mycket mer avancerade både i formen, glasyren och dekoren än Mr Tompas. Vore intressant att höra med Peter S och Kaptenen hur gammal Ni tror att skålen är.

Comment

Jag skulle bli förvånad om skålen inte är från UE.

Comment

Jag håller med dig prylsnubben om att skålen skiljer sig lite från de som visas upp.

Utgår vi ifrån att dateringen är rätt - "från 1918 fram till 1920-talets slut märktes det mesta för hand. ristat eller målat, här ett exempel med ristad märkning UE samt artikelnummer.", så bör den vara tillverkad under denna period. Enligt min åsikt är den snarare tillverkad i början av denna period än i slutet av den. Kohornsdekorerat gods, en vas 638 av Harald Pettersson, visas under perioden 1900-1914 och den är i bästa Adolf Kusche stil.

Jag tror att denna skål som saknar formnummer är ett prov, som inte lyckades fullt ut. Om den sattes i produktion, kanske med en annan glasyr eller dekor, får vi avvakta svar på.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Jag tror att denna skål som saknar formnummer är ett prov, som inte lyckades fullt ut. Om den sattes i produktion, kanske med en annan glasyr eller dekor, får vi avvakta svar på.
                          Om det skulle vara UE, så tror jag också att det är ett prov. Den är väldigt naivistisk i sin stil tycker jag, nästan mer lik Mimmi Obbarius (se bilden) som Grödingegrabbarna inte alls ville kännas vid när jag var där (hon var ju för övrigt verksam i Upsala och anställd på St Erik en tid innan hon blev fri keramiker i egen verkstad). De såg henne som en amatör förstod jag. Så inte jag, dessutom tycker jag även om Mr Tompas skål, inte för inte startade jag en avsomnad tråd en gång, som jag döpte till "naivistiska lergodskonstnärer". Problemet med att Mr Tompas skulle vara ett prov från UE är att jag inte tror att skålen fått UE-signeringen överhuvudtaget då. Detta plus att den inte är numrerad gör mig tveksam. Inget är riktigt signifikativt för UE, utom just att där står UE. Detta är ju otvetydigt, det ska bli spännande att höra vad Grödinge har att säga, är det en "kasserad" UE så blir dom säkert intresserade. http://precisensan.com/antikforum/sh...hlight=obarius
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2012-01-04, 22:39.

Comment

Som sagt. Mailade dom igår. O hoppas på svar någon gång. Lovar o posta svaret här direkt. Stod där att det kan ta tid o få svar. Men jag hoppas på snabbt svar.

Comment

Jag tänkte också på Mimmi, när jag skulle skriva motiveringen.

Problemet med denna skål är, som jag ser det, främst att den koboltblå färgen har runnit mer än önskvärt.

Comment

Working...
                              X