Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har denna form ett namn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har denna form ett namn?

Nu har jag en fråga till angående denna form från Upsala-Ekeby-Karlskrona.
    Har denna form ett namn? På Tradera hittade jag en mindre form med liknande mönster som var stämplad "Dukat" http://www.tradera.com/upsala-ekeby-...1150_142900671 men mitt är inte stämplad "Dukat" men kan den tillhöra den serien alla fall? Kanske vet någon även vem som designat denna form? Jag har letat länge efter bilder/info mm om denna form men hittar inget.
    Tacksam för all hjälp

Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	38,2 KB
ID:	643122Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Size:	26,3 KB
ID:	643123Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Size:	28,7 KB
ID:	643124Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Size:	23,7 KB
ID:	643125
    Last edited by Sloffe; 2011-12-23, 19:47.

Jag tror det hänger ihop så här: Sven Erik Skawonius har gjort en modellserie för Karlskrona som heter Dukat, som fått olika dekorer av olika formgivare. De eldfasta delarna heter Ignis (som eldbegängelsebyrån). Dessa namn är ibland stämplade under föremålen, medan dekorernas namn nästan aldrig står utsatta. Men exakt vilka gränser som gäller för Dukat/Ignis verkar inte vara helt klart.

Comment

Peter S - Tack för svaret, ja det verkar vara svårt att hitta rätt av vem som gjort olika dekorer och medeller förr. Denna har jag för mig att jag sett förr men kan ha blandat ihop den med någon liknande. För nu när jag letar så hittar jag inga fler än just den på Tradera. Men men man får inte ge upp i sitt letande

Comment

Ytterligare en form med delvis samma mönster.
        Bifogade filer
        I’m a real mean bitch!

Comment

Maria - Ahh skoj sköldpaddan-tomaten-fiskarna och sparrisen är ju exakt samma mönster. Är det UE-Karlskrona som gjort din med?

Comment

Ja, det är en Karlskrona. Jag tyckte det var kul med variationen av mönstret, jag har sett en stor skål med lock, jag tror där var lökar och champinjoner på den också.
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ja jättekul att se olika mönster och även olika variationer av formarna med . Din är både räfflad och har olika handtag än min vilket är kul att se. Annars har jag knappt sett några mönster av dessa formar när jag googlat runt och letat. Kanske dom inte var så vanliga, eller inte längre alla fall.

Comment

Working...
              X