Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan jag laga denna vas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan jag laga denna vas?

Idag hittade jag denna skönhet "Pampas"gjord av Mari Simmulson med stämpeln 4269.
    Problemet är att tidigare ägare borrat hål i den nere vid foten och har antagligen använt den som lampa. Är det någon som har förslag på hur jag kan laga hålet? Jag ringde till en kvinna som håller på med keramik men hon visste inte hur man skulle kunna laga den, hon trodde inte på att bränna. Någon som vet någon form av tätningmassa som funkar och fastnar på keramik som denna vas? Eller har andra tips hur vad jag ska göra? Jag vill gärna behålla den som en vas, andra alternativet skulle vara att göra den till lampa, men får då sälja den får då passar den inte här hemma.
    Ok en fråga till, någon som vet hur många olika storlekar det finns av denna vas? Finns det fat mm också? Oj det blev visst 2 frågor till

Tacksam för tips och råd

Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	78,4 KB
ID:	643095Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Size:	54,7 KB
ID:	643096Click image for larger version

Name:	DSC_0016.jpg
Size:	70,4 KB
ID:	643097Click image for larger version

Name:	DSC_0025.jpg
Size:	64,6 KB
ID:	643098

Angående det borrade hålet, gör ingenting, använd torkade blommor, det kan också vara vackert.....

Comment

Vad jag förstår, vill Du använda vasen. Ha vatten och blommor i, och inte bara som prydnad?
      Isåfall kan Du försöka med att plugga igen hålet med silikon. Jag har inte provat det tidigare, men i teorin borde det fungera bra.

Comment

Varför inte använda husfix bra och du kan använda den .mvh

Comment

Jo, också bra, men frågan är om husfix är lika enkelt att ta bort, om en ny ägare i framtiden vill ha en snygg prydnadslagning istället.
          Silikon går att peta loss och skära i.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Jo, också bra, men frågan är om husfix är lika enkelt att ta bort, om en ny ägare i framtiden vill ha en snygg prydnadslagning istället.
            Silikon går att peta loss och skära i.
            Ja Gideon det kan vara som du säger vet ej tyvärr det har ej använt det på detta sätt men det är ett bra sätt att återställa enkla skavanker som uppstår .Mvh

Comment

Andres - Jo det kan vara fint med torkade blommor med, men inte riktigt där vi hade tänkt att ha vasen.

Gideon - Precis, helst vill jag kunna ha vatten i den om det går att få den så tät. Silicon var jag också inne på från början, men nu har jag varit inne på ett byggvaruhus och dom var osäkra på att det skulle gå att få hålet helt tätt med silicon. Hålet är ju inte så djupt heller så man kan ju inte peta in hur mycket som helst.
              Men jag har köpt en massa nu som (peppar peppar) kan funka. Jag skickar in en bild då det är torkat och provat

Cobe - Tack för tipset det kanske funkar, men nu har jag köpt en annan massa som jag ska testa

Comment

Hallå,
                Undrar om inte vasen var en lampfot redan från början. Knepigt att borra utan att glasyren spricker, men själva hålet är dåligt belyst så det är svårt att veta.

Håller med Gideon om att silikon är bäst. Tejpa på insidan, eltejp, t ex. och tvätta bort resterna av silikonet innan det härdat. Aceton är nog det enda som biter.
                Lycka till och so long...

Comment

Kim von Platen - Det är möjligt att det finns en lamfot i denna serie med, fast jag har sett att det finns en vas i exakt denna storlek som jag har så jag tror nog att det är en vas från början.
                  Jag köpte något som hette "Marin&Teknik en lim och tätningsmassa för båt/bilen mm. Så nu väntar jag på att det ska torka så jag kan lägga på det sista och hoppas jag får till det utan för mycket kladd Foto kommer när det är klart

Comment

Håller tummarna!!

Comment

Ytterligare ett litet tips kommer här!

Häftmassa, som finns i Bokhandeln eller kontorsvaruhus ock liknande.
                      Har provat att täta i plast med gott resultat. Är vattenbeständigt.
                      Finns flera olika fabrikat.
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                        Håller tummarna!!
                        Tack det kan behövas

Lars F - Häftmassa var nog inget jag tänkt till att använda inom detta, men det funkar säkert Men vasen är svart nere vid hålet och häftmassa finns ju bara i vitt vad jag vet så det blir nog inte så snyggt.

Comment

Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
                          ...
                          Lars F - Häftmassa var nog inget jag tänkt till att använda inom detta, men det funkar säkert Men vasen är svart nere vid hålet och häftmassa finns ju bara i vitt vad jag vet så det blir nog inte så snyggt.

Vitt kan bli svart med svart tuschpenna?
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Så nu är det tätt med denna svarta massa. Den var lite kletig att använda och hade det varit annat än en vas så hade jag lagt på lite till och tagit ett finare sandpapper och fått det lite finare. Men nu är det alla fall helt så man kan ha vatten i

Name:	DSC_0007.jpg
Size:	28,4 KB
ID:	526779Click image for larger version

Name:	DSC_00011.jpg
Size:	79,1 KB
ID:	526780Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Size:	30,1 KB
ID:	526781

Comment

Och på lite avstånd kommer det nog inte synas mycket alls, iof kommer ju den delen stå mot vägget alla fall

Name:	DSC_0001.jpg
Size:	30,8 KB
ID:	526782

Comment

Working...
                              X