Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oval skål [ID: Anna-Lisa Thomson, Upsala-Ekeby]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oval skål [ID: Anna-Lisa Thomson, Upsala-Ekeby]

En grön oval skål i keramik som bara tar plats. Vem kan ha gjort den? Kanske jag ändrar uppfattning!
    Lite svårt att tyda stämplarna.
    Mvh
    Bifogade filer

Kan det stå 444, som jag har sökt på men inte hittar i listorna.

ALT är Anna-Lisa Thomson som har formgivit.

Comment

Mystisk Anna-Lisa

Vet någon något om den här skålen?
      Numret under är svårt att läsa men det verkar stå 411. EKEBY och A.L.T. framgår däremot tydligt, så det bör vara en Anna-Lisa Thomson.
      Eftersom hon gick bort 1952 måste den vara gjord senast det året. Med tanke på stilen skulle jag gissa på sent 40-tal men det vore kul att veta om den har något namn och ett mer exakt årtal.
      Någon skål med nr 411 har jag inte lyckats hitta i Grödinges listor från UE-boken. Kanske det står 111? I så fall finns en som stämmer ganska bra måttmässigt.

Comment

Välkommen hit Retromarcia. Visst är det Anna-Lisa T som gjort din skål och förmodligen har den produktionsnr. 111. Om storleken stämmer är 6,5cm hög och 21cm lång och då är den tillverkad 1941-52. Namn hittar jag inget, bara skål.

Comment

Tack, en uppmätning gav måtten 7 x 22 cm, så det stämmer ju hyggligt.
          Enligt UE-listan heter nr 111 "Glasyr/Ranka".

Comment

Hej!

Jag hittade en till likadan skål som varit uppe tidigare här på PES.
            Har sammanfogat trådarna så att fler föremål kan läggas som jämförelse.

Mvh Simco

Comment

Det ser ut som om jag har köpt skålen från den som gjorde de tidigare inläggen. Vad jag kan se är det nämligen samma exemplar!

Comment

Ha, ha! Ja nu ser jag pricken bredvid märkningen!
                Då har vi hittills endast denna skål två gånger.
                Mycket vacker!

Comment

Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
                  Det ser ut som om jag har köpt skålen från den som gjorde de tidigare inläggen. Vad jag kan se är det nämligen samma exemplar!
                  Om Du ska sälja den så kan vi identifiera den en tredje gång.

Comment

Skålen ovan har inte dekoren Ranka. Det skall vara en grön ranka. Bilden har jag lånat från Upsala-Ekeby.com.
                    Jag har en likadan någonstans i någon kartong.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                      Skålen ovan har inte dekoren Ranka. Det skall vara en grön ranka. Bilden har jag lånat från Upsala-Ekeby.com.
                      Jag har en likadan någonstans i någon kartong.
                      Man kanske ska läsa det som att skålen finns i dekorerna Glasyr och Ranka. Då bör väl min variant i så fall heta Glasyr.

Comment

Nej du har nog missförstått det med glasyr. Glasyr är inget namn utan färgen som föremålet doppas i och sedan bränns. Din skål har inget namn i UE-boken (som jag har)utan benämns endast som skål.

Comment

Nej du har nog missförstått det med glasyr. Glasyr är inget namn utan färgen som föremålet doppas i och sedan bränns. Din skål har inget namn i UE-boken (som jag har)utan benämns endast som skål.
                          Jag vet vad glasyr är. Men varför står det Glasyr/Ranka i listorna på just den här skålen?
                          Andra skålar har ju också glasyr, men där står det inte.
                          Jag tänker mig att de hade hittat på ett nytt trick med glasyren för att få den flammiga effekten på den här skålen. Därför kanske de kallade den Glasyr för att poängtera att det var specialglasyr.

Comment

Tänkte nog att du visste. Nu har jag varit inne och kollat UE-boken på nätet. I min bok, som har några år på nacken och snart är sönderläst, finns inte uppgiften glasyr/Ranka. Då menas förmodligen att det finns 111-skålar med olika glasyrer och med Ranka. Jag tror att det kan finnas skålar med andra färger.
                            Din gröna är fin.

Comment

Tänkte nog att du visste. Nu har jag varit inne och kollat UE-boken på nätet. I min bok, som har några år på nacken och snart är sönderläst, finns inte uppgiften glasyr/Ranka. Då menas förmodligen att det finns 111-skålar med olika glasyrer och med Ranka. Jag tror att det kan finnas skålar med andra färger.
                              Din gröna är fin.
                              Menar du alltså att det inte är glasyr på skålarna med dekoren Ranka?

Comment

Working...
                              X