Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu har vas nr 2 KOMMIT, Anna-Lisa o/eller tillsammans SNÄLLA JÄMFÖR !!!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nu har vas nr 2 KOMMIT, Anna-Lisa o/eller tillsammans SNÄLLA JÄMFÖR !!!!!!

Nu har vas nr 2 kommit, den oxå enkel men i mitt tycke fin vas, men jag skrev ju att den skulle ha nr 73, vilket hade gjort tillv Anna-Lisa.

Men det är nr 76 o nr 79 på den första vasen m fina Musse Pigg öron.

Vas 1 stod Anna-Lisa Tompson i Grödinge 1939
    Vas 2 alltså, okänd konstnär, samma år. Vasen har ALT på en sida på listan (Grödinge) o Harald Österberg,på abdra sidan

Skulle vara trevligt m ngt av honom, som ju gjort mkt (i det tysta mest) för UE, men tekniken med lite brända handtag på en, o öppningen tycker jag lutar till samma konstnär

VAD TROR NI ??

Vas 2 är ju "svampmålad", det ord jag hört. Jag har suttit o gått igenom alla blandannatkeramiks baslager fr 1880-1950. För jag har sett att det gjorts många sådana
    ofta m oranga häklar, men jag hittade inte mina där o inte på Grödinge, den perioden
    Det känns bara så skönt att det inte verkar vara ngn av de vanlligaste , i den jungeln.

I dessa tider har ju vasen en liten "elegant" tofs på var sida, ni som hänger med i det viktiga i livet( Maria Montasani), skämt åsido
    Foto 2 båda 2 bredvid varann
    Foto 3 De "brända" arbetade ytorna de har gemensamt

Jag är såå ledsen att jag inte kan tejp sida, som ni bara trycker på...men jag ska lära
    Titta och berätta vad ni trorClick image for larger version

Name:	munk 059.jpg
Views:	1
Size:	117,4 KB
ID:	641170Click image for larger version

Name:	munk 061.jpg
Size:	92,0 KB
ID:	641171Click image for larger version

Name:	munk 064.jpg
Size:	121,2 KB
ID:	641172
    Last edited by annestig; 2011-10-05, 22:15. Anledning: Fel i rubriken

Har kollat lite i UE-boken. Vas 76 eller som tidigare 112. Din vas är då gjord 39-44. Under samma tidperiod har även Ösregren och Luterkort verkat. Eftersom Grödinge inte vet vem som står som designer på din vas så får vi nog nöja oss med det. Visst kan man tänka Anna-Lisa men säkert är det ju inte. Dina vaser är jättefina och "klär varandra". Hoppas du får glädje av dom.

Comment

Tack såå mycket !

Kolmårdstrollet
      Du må verkligen försöka förlåta att jag inte svarat, men jag har mina "borta" perioder

ibland.´ Det jag främst ville var om ngn sett eller fick en speciell känsla för den,faktan
      fick jag oxå

Jag håller m dig o jag har oxå läst Grödinges sida för vaserna, o om vasernas tillvtid, Luterkort tror jag inte på, han står, han står heller inte mkt bland de siffergrupperna
      Däremot, det är 3 nr emellan o H Österberg som står mkt som formmgivare där omkring,
      men flest är ALT, samt jag tycker att handlaget, när jag håller i de," bränningarna" kring
      öronen o vasöppningen samt vasöppningen är synnerligen likadana.

Och "bränning", jag förstår ung, men inte mer, än att det som allt annat har en personlig touch.

Ibland har jag läst att de hjälptes åt med olika delar; kan vara en halv Anna-Lisa o en halv H. Ö. jag tycker om den lika mkt,för det, naturligtvis

Men denna svampnings-teknik, som jag ser mer, o kom på ordet, finns det ngn duktig som kan berätta lite om den, den förekommer på fat o en vassa olika modeller i hänkelvaser
      Måste ju ha varit populärt ????!!! I gult o om hänklar eller andra tillägg Orange,
      Modebetonat, nu är det ju Retro m mkt orange

Comment

Working...
      X