Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det något namn på denna vas? av Mari Simmulson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Finns det något namn på denna vas? av Mari Simmulson

Idag var jag i en butik och hittade denna vas, eller jag hittade 2 exakt likadana. Den andra som jag inte köpte kostade 30 kr och var märkt UE Mari och hade ett flertal naggar. Den jag köpte var hel och fin men med utan stämpel under och kostade endast 20 kr . Jag har letat och hittade en likadan på Tradera http://www.tradera.com/Mari-Simmulso...1145_138214058 som iof var lite mindra än min 21,5 cm. Är det någon som vet om denna vas har ett namn? Jag antar att det finns fler saker som ingår i denna serie då finns minst 2 olika storlekar på vaserna. Jag hade nog inte trott att det kunde vara en UE vas om jag inte sett dena andra som stod bredvid, då jag tyckte att vasen var ganska lätt för sin storlek, den väger endast 545 gram.
    Tacksam för svar
    Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	62,7 KB
ID:	641033Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	641034
    Last edited by Sloffe; 2011-10-01, 20:41.

Jag hittade nu lite info själv här http://www.starkeld.com/showprod3.asp?cat=299
    Den har nr 43130/946, 947 948 min är mellan vasen och borde då ha nr 43130/947. Ser man undersidan på hans 3 vaser så ser man inga synliga stämplar ur den vinkeln heller. Kan det finnas fat mm i den serien kanske, eller ännu fler vaser?

Comment

Jag har nog ett fat i samma serie, ska kolla under morgondagen.
      I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Jag har nog ett fat i samma serie, ska kolla under morgondagen.
        Tack det vore skoj att veta

Comment

Här kommer bilder på mitt UE fat, det måste väl vara samma serie eller? Fatet är 28,5 cm i diameter och märkt 7007.
          Bifogade filer
          I’m a real mean bitch!

Comment

Grödinges register är inte fullständigt vad gäller de kundunika serierna. Vasen har tillverkats för Åhlen & Holm och något namn på serien är inte känt.

43130/945 Fat 4 x 30 cm Mari Simmulson
            43130/946 Vas 15,5 cm Mari Simmulson

Keramik tillverkad för Åhlen & Holm Denna numrering styrdes av beställaren Åhlen & Holm för att ingå i deras artikelnummerserier. Då vi saknar namn ...

Marias fat är

7007 M India, fat 4 x 28 cm 1967-69 Mari Simmulson

Upsala-Ekeby keramik från 1967 med nr 7000 - Nr Beskrivning Mått År Konstnär 7000 M Iris, askfat 3,5 x 22,5 ...
            Last edited by Kaptenen; 2011-10-02, 20:04.

Comment

Kul att se ditt fina fat Maria även om det nu inte var samma sarie, men visst kan man se likheterna .
              Tack för infot Kaptenen, fast min vas borde nog sluta på 947 då min är 21,5 cm hög. Men hur som helst skoj att se lite nya saker

Comment

Ja, det stämmer men den finns inte med i förteckningen.

Posterna som följer:

43130/951 Roulett Mari Simmulson
                43130/952 Beata, fat 3,5 x 11 x 11 cm Mari Simmulson

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Ja, det stämmer men den finns inte med i förteckningen.

Posterna som följer:

43130/951 Roulett Mari Simmulson
                  43130/952 Beata, fat 3,5 x 11 x 11 cm Mari Simmulson
                  Att den inte finns med beror det på att vasen i detta fall är ovanlig eller mer att listorna inte är kompletta?

Comment

Working...
                  X