Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min fina, enkla vas, skrattretande tycker de närmaste ,!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Min fina, enkla vas, skrattretande tycker de närmaste ,!!!

Tyckte att det var så mkt färgrika vaser o bonbonjärer, dock lite mjukare stil som jag gillar,hemma
    Men jag ville ha en ljusare, rustikare stil, o DÄR VAR DEN. Den har Musse Pigg öron, är stor, mjuk o tung

o mkt dekorerad o bränd (med vilja i så fall). Och jag föll o tänkte genast hur olika saker,former jag dras till o det är bra skönt att vi är sådana

Men ska man skratta åt min Musse Pigg-vas ,gör det nån annan stans

1 Nu kommer ett par frågor till de lärde (eller försök till), sista tiden endast nu har jag råkat ut för alster stämplade EKEBY,I stället för Upsala-Ekeby

VILKEN VAR TIDIGAST, MED VILKEN TIDSINTERVALL ????

2 Vasen jag visar nu har nr 79 o jag väntar hem en vas 73,lustigt, köper inte
    så ofta, på ett sätt är de rätt lika, är det ngn som kan spåna på vem som gjort dem

så får vi se om det stämmer, har en aning själv. Click image for larger version

Name:	munk 003.jpg
Views:	1
Size:	109,4 KB
ID:	640932Click image for larger version

Name:	129255287_1.jpg
Size:	27,1 KB
ID:	640933Click image for larger version

Name:	munk 006.jpg
Size:	98,4 KB
ID:	640934

Finfin vas av A.L.T. Enligt UE-boken: 3097 vas omnumrerad till vas nr 79. 22x18cm.1935-38 och 1939-40. Thomson.
    Alltså din vas är märkt 79 och är tillverkad 1939-40.
    Den du väntar hem, vas nr 73: 3275/1 vas 15x12 1937-38 Thomson. Omnumrerad till vas 73 1939-40.
    Alltså vaserna är lika gamla (påtungefär).
    Då kommer förståss nästa fråga: Varför 1 efter 3275?? Jo baföatt 3275/2 är omnumrerad till 74 och har storlek 19x15. Samma tidsperioder. Hur de vasera ser ur vet jag inte, visa gärna en bild när du får hem 73:an.
    Jag har haft och sålt en 79a, den hade gröna öron.

Comment

Grattis till en trevlig vas!

Här är den nämnda med gröna öron.

Comment

Tack!

Tack Kolmårdstrollet o Kaptenen !, så roligt m andras kommentarer o små

anekdoter, som Kolmårdstrollet bidrog m via Kaptenen.

Och ingen skrattade åt min vas, det var tur det, för jag tycker mycket om den !!

Nr 73 är pg o jag ska visa foton av den, men mot en mottjänst att nån berättar vad dessa färger på vasar heter, "kallas". Hörde Topas, Amber, men aldrig sett det skriftligt.

Det där m färg, om man köper en vas man inte sett, så har jag "miss"lyckats m att få

en skål o ett fat i mkt annorlunda färg pga ljuset, tycker man ska konstatera det då för
        köparen ex, ljusare i verkligheten, det värst är att jag tror en del gör det medvetet !!??

Kolmårdstrollet, du har höjt min självkänsla, gm att visa att jag kan tyda Ekeby (Grödinge, på nätet). Med mått och allt fick jag helt in 76, likaså 73 utom där fick jag en viktig uppgift ALT, förstod att det måste vara hon eftersom allt stämde men inget namn
        stod.

Är det ingen som kan vara bussig o svara på frågan om varför jag sista tiden mest hittat

Upsala-Ekeby alster, stämplade EKEBY o inte UPSALA EKEBY, finner inget rimligt svar
        Tack, det är trevligt såna små samtal. Skickar foto snart

Comment

Det här med stämplar vet inte jag så noga. Djupstämpeln Ekeby antar jag finns från början av Ekebys produktion. När man gick över till UE vet jag inte. Någon annan kanske kan svara. Vad färgen heter har jag ingen aning om. Ingen av de färgnamn du nämner finns med i min UE-bok.

Comment

Jag har aldrig sett några namn på glasyrerna från Upsala-Ekeby. Topas (matt beige konstglasyr) påminner om glasyren på din vas, men är en glasyr från Bo Fajans.

Amber är en gulbrun bärnstensliknande färg och beteckningen brukar ofta användas om glas.

Comment

På sid. 38 i UEboken finns förteckning på glasyrer som fått egna namn.

Comment

Tack så mycket, bra att veta! Finner du Topas eller Amber där?

Comment

Nej de finns inte med.

Comment

Sökte på Grödinges sida och hittade detta om stämplar. Där står om den raka Ekeby-stämpeln.
                    En exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig. Klicka på

Comment

Tack!

Comment

Tack !

Kaptenen (ska jag vara ärlig, Topas tog jag just från ditt inlägg...avslöjad, och Amber

vet jag o har själv, ädelsten, men tyckte ingen var tillräckligt lik) Tack Kolmårdstrollet

Jag tittade o tittade på Grödinge sidan o(ibland undrar om man är blind! Nu vet jag att vid 1920 talet började man använda Ekeby
                        Ska verkligen köpa boken, prova m antikvariatet eller bokbörsen, ska jag

Vill bara säga att ikväll, sent kom den andra vasen fram, med liten överraskning, det blir
                        en överaskning t imorgon
                        Men jag, ju mer jag studerar de tycker de är "svampade", gul/vit o då när man tittar på hela vasen ser den helt enfärgad ut
                        Nästan svagt/persika/vitt.

Det måste ha gjorts många av dem, har inte stött på mina, på ex Blandannatkeramik
                        på nätet, gått igenom alla sidor o årtal.
                        Men mina vaser är ju inte så ovanliga som ni får tag på ,de har tillverkats 1-3 år.

Är det ngn godhjärtat själ som vet var, utom en del småbodar, o auktioner, som tyvärr ofta säljer 3-4 saker/per utslag, SOM KAN GE MIG TIPS RÅD, ÖPPEN FÖR ALLT FÖR
                        MIG HÄR. jAG PASSAR ÄVEN PÅ ATT FRÅGA OM NGN VILL SÄLJA NGT, KAN JAG KANSKE FÅ FOTO O SE. jag känner att det är jätteviktigt för mig, det gör mig ont, men att det tyvärr inte är populärt att prata om/o de har säkert skäl men inga mässor o inga loppisar/där jag vill ha ngt från. Men jag känner sorg för det. Så skriv gärna ett privat medd.

Och vi hörs o ,jag lovar,mest syns imorgon. Klumpiga jag, såg fel. Vasen hade nr 76,
                        men den står mellan Anna-lisa Tompson, allra mest o Harald östergren, men jag vet vad jag tror

Tack alla som ställer upp

Comment

Working...
                        X