Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gefle
Collapse
X
-
Sent om sider måste jag Gratta till detta stora ytterfoder!
Det är riktigt häftigt med sina två totalt olika dekorerade sidor. Som två ytterfoder i ett, att vända efter humör eller matcha gardinerna. Jag kom också att tänka på vändbara jackor som var inne för några år sedan, med mönstrat tyg på insidan och enfärgat på utsidan. Ville man var det bara att vända jackan ut och in och vips hade man en ny jacka. En sådan vill jag ha igen!
Nu förstår jag vad Kaptenen menade med "Eugen Trost nyss kommen från Schramberg!"
Comment
-
Ja, det var denna tråd om Eugen Trosts liv före arbetet på Gefle som jag syftade på. Mönstret på Tingelings vas kan alltså attribueras till Trost.
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggSvaret finns för den som söker. Det bör vara Trost som förde med sig idén till dekoren från Schramberg.
Eugen Trost, född 1898, död 1983, var en svensk dekormålare.
Eugen Trost kom från Tyskland och utbildades till dekoratör vid Schramberg Majolikafabrik. Han började arbeta som chefsdekoratör vid Gefle Porslinsfabrik 1922 och var samtida med den konstnärlige ledaren Arthur Percy. Som chefsdekoratör arbetade Trost med både undervisning och handledning av de övriga dekoratörerna i fabriken. Han ritade även ett antal egna dekorer. Han arbetade vid fabriken till 1963.
Eugen Trost är främst känd för sin dekor från 1950-talet, Zebra. Den var handmålad och finns bland annat på koppar. Han gjorde även dekorerna Kiruna och Safir.
1998 anordnades en utställning i Eugen Trost's ära av Gävle Keramikens Vänner. Han skulle ha fyllt 100 år det året. Affischen till utställningen pryds med ett foto av hans mest kända dekor- Zebraservisen.
Eugen Trost var son till en tysk värdshusvärd i Schramberg i södra Tyskland. Han hade nio syskon, men blev det enda som kom att ägna sig åt ett konstnärligt yrke. Som 17-åring inkallades han i armén. Han sårades av en granat på västfronten i Frankrike. Där var det nära att vi hade missat Zebra-koppen, men skadan räddade antagligen Trosts liv genom att sända honom från kriget. Två av hans bröder dog, 20 och 21 år gamla. Trost sökte sig vid freden till konstindustrin och Schramberger Majolikafabrik där han fick sin utbildning. Han fortsatte till en stengodsfabrik utanför Hamburg, där han såg en annons om att Gefle Porslinsfabrik i Sverige sökte en dekoratör som skulle leda arbetet på måleriavdelningen. Man kan förmoda att fabriken överallt sökte efter begåvningar, inspirerad av Svenska Slöjdföreningens upprop att anställa konstnärer i industrin. Trost fick jobbet och började arbeta i mars 1922. Arthur Percy fick kontakt med Gefle i december samma år och anställdes som konstnärlig ledare. Med dessa två namn i tätt samarbete skulle produktionen komma att lyftas till nya höjder.
http://www.form1900.se/docs/article.asp?ref=44
Comment
Comment