Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vi har ju pratat om att det under 20-30 talet kunde bli fler ex skålar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vi har ju pratat om att det under 20-30 talet kunde bli fler ex skålar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vi har ju pratat om att det under 20-30 talet kunde bli fler ex skålar

Genom att man lånade en glasyr från en modell t en annan, likaså tvärt om

så tog man en modell o glaserade, målade annorlunda. Vips, dubbel så många.

Men Johan på Grödinge sa att efter några år slutade man bl a pga dubbelmärkning

Ett ex är denna kruka som jag hade på fel tråd tidigare Click image for larger version

Name:	127167550_3.jpg
Views:	1
Size:	29,5 KB
ID:	639392Click image for larger version

Name:	127167550_1.jpg
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	639391

vas 1399 i två olika versioner

Slår jag upp i Grödinge antik, står numret på vasen längst till höger lik till formen men absolut inte glasyren. Det kan vara väldigt bra att veta, om man rör sig i de tidsepokerna

Fotot har jag lånat av Grödinge antikClick image for larger version

Name:	1918_1000_1397_1398_1399.jpg
Views:	2
Size:	16,0 KB
ID:	519018
    Last edited by annestig; 2011-08-15, 11:49. Anledning: fel nummer

Comment

Det är bra att veta att man ofta har använt en och samma form med olika dekorer och glasyrer och gör så än idag. På servismodeller är det regel snarare än undantag eftersom det är en dyr process att utveckla och ta fram alla gjutformar och dylikt som krävs för en servis.

1399 Vas 12 x 12 cm 1920-24 Fomgivare okänd

Nr 1000 - 1399 Nytt nr från 1939 anges när föremålet har tillverkats efter 1938 med nytt artikelnummer Nr Beskrivning Bild Mått År Kons...

Länk till bild som annestig lagt in
      Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.
      Last edited by Kaptenen; 2011-08-15, 11:59.

Comment

Tack

för att du la till viktiga fakta.

Det där okänd konstnär, tycker jag personligen, helst under de tidiga åren då det fanns

så många av dem, som museet har köpt upp (Grödinge) som en klok man sa, man vet aldrig om o när det kommer fram, vem ???

Comment

Working...
        X