Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Kaffe/Te servis från Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal Kaffe/Te servis från Gefle

Köpte denna fina teservis på en loppis men har inte kunnat tyda märkningarna, någon som känner till signaturen T.? Och vad betyder märkningen på sockerskålen (sista bilden)som ser ut som ett S med två små sträck på vardera sida?

Någon som vet något mer om denna servis?Click image for larger version

Name:	loppis 013.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	639279Click image for larger version

Name:	loppis 012.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	639280Click image for larger version

Name:	loppis 011.jpg
Size:	28,4 KB
ID:	639281Click image for larger version

Name:	loppis 001.jpg
Size:	40,3 KB
ID:	639282Click image for larger version

Name:	loppis 008.jpg
Size:	30,0 KB
ID:	639283

Hallå,
    Får jag bjuda på en kopp kaffe? Trevlig föregångare till servisen Blått Band, före 1930 alltså. Modellen kallas K, och namnet är kort och gott Handmålad eller Blå handmålad enligt kurant 1931.

Dekoren bär Percys adelsmärke, men T förbryllar, kan möjligen vara Eugen Trost, 1922-63 som jobbade tillsammans med Percy. So long...

Comment

Grattis till en fin servis!
      K-modellen är ovanlig och finns med olika dekorer. Jag gissar på att "S" med strecken är en målarsignatur. Formgivaren är mig veterligen inte känd, men Trost är ett bra förslag.

Tidigare har det även visats en te-kanna med dekor av Willy Wessely:

Comment

Tack för era svar! Kanske är det Trost, och som jag förstår era svar och det som står på länkarna är det alltså Percy som har formgivit själva modellen K? Vet ni om den som målade signerade med sin egen signatur även om det var målat efter någon annans mönster eller signerade man då med formgivarens signatur?

Kul att hitta en så gammal servis i så pass fint skick som denna, föll för de fina fjärilarna i dekoren!

Comment

Tyvärr har jag inte Tord Gyllenhammars bok om Gefle Porslinsfabrik, men vad jag förstår så är K-modellen formgiven av Arthur Percy.
          Gällande dekoren tror jag att målarna skrev dekorformgivarens namn, tex. Trost ibland, men att de även kunde använda sig av sitt eget signum.

Intressant nog så fann jag denna chokladkanna, av modell K, med en annan dekor än din men även den signerad med ett "T". Om "T" står för Eugene Trost får vi försöka forska vidare i.

Comment

Hallå,
            Var är Peter S?

Jag är ganska övertygad om att Percy står bakom båge modellen och designen. Inför Stockholmsutställninen 1930 testade man flera olika dekorer, alla kallade Handmålat.
            Du har en fin servis, men den lär bli svår att komplettera.
            So long...

Comment

Kolla tråden

Willy Wessely slutade på Gefle 1923, samma år som Percy kom. Sannolikheten är stor att modellen "K" fanns före Percys tid på Gefle. Notera att min Wesselytekanna är av modell "K", men den är omärkt vad gäller modellen.http://precisensan.com/antikforum/sh...ly-Gefle/page4
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2011-08-12, 22:24.

Comment

llå Snubben,
                OK, jag ger mig. Övertygande bevisning. Blev lite konfunderad av den den där handskrivna "stämpeln". Men nog är det Percy bakom dekoren? So long..

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  llå Snubben,
                  OK, jag ger mig. Övertygande bevisning. Blev lite konfunderad av den den där handskrivna "stämpeln". Men nog är det Percy bakom dekoren? So long..
                  Absolutely, Sailor.

Comment

T. brukar betyda att dekoren är formgiven av Trost. Återfinns på handmålade föremål.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      T. brukar betyda att dekoren är formgiven av Trost. Återfinns på handmålade föremål.
                      In Peter S we thrust .

Comment

hmmm, thrust är en sak, trust är något helt annat.....
                        (sorry, could not resist!)
                        Last edited by Andres; 2011-08-15, 08:09.

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                          hmmm, thrust är en sak, trust är något helt annat.....
                          (sorry, could not resist!)
                          Man får inte häda vet Du väl.

Comment

Working...
                          X