Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viking från UE, undrar vem formgivaren är samt varför det står Hägglunds under den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Viking från UE, undrar vem formgivaren är samt varför det står Hägglunds under den?

    Vet att jag har sett exakt samma viking tidigare. Men den hade inte märkningen Hägglunds Sweden under. Undrar vem formgivaren är? Tacksam för hjälp.
    Bifogade filer

  • #2
    Tillverkad för Hägglunds som väl var ngt firmanamn. Formgiven av Kaasinen.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Uppsala Ekeby, vikingen är formgiven av Taisto Kaasinen, säkerligen en företagsgåva från Hägglunds.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        upsala-ekeby taisto kaasinen 6074 tk finns i flera olika företags namn ,dom beställde tex.julklapp till anställda i ditt fall Hägglunds .jag har en FACIT stämplad.finns även polisen mm

        vart väldigt poppulär så svergies turistbyrån köpte upp formarna .tillverkade sedan glas vikingar och röda vikingar i dom

        idag får man va glad om man får en företags julklapp.

        Comment


        • #5
          Jag har haft frågor om Kaasinens viking och glasvikingarna förut och sedan den tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...aisto-Kaasinen skrevs fått lite mer kött på benen.

          Vikingen av glas kommer från Lindshammar och är formgiven av Christer Sjögren (nej, inte den Christer Sjögren ) den är väldigt lik Kaasinens viking men inte exakt, så att det skulle vara gjorda i samma form är inte sant, tror att det syns på bilden av de båda vikingarna tillsammans i den här tråden : http://precisensan.com/antikforum/sh...aisto-Kaasinen
          Jag har sett den (och har den också) i två storlekar, en som är 75 mm och en som är 110 mm. Om det rör sig om plagiat eller ett konstnärligt samarbete är nog omöjligt att säga, men att de skulle blivit så lika av en slump anser jag vara snudd på omöjligt.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment

          Working...
          X