Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas med havsmotiv - Thomson?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas med havsmotiv - Thomson?

Hej!
    Hittade denna stora (31 cm hög) och vackra vas på loppis idag. Tyvärr hittar jag inte tillstymmelsen till märkning eller signering men visst lutar det ALT eller är jag helt ute och cyklar?

Click image for larger version

Name:	1_Alt1.jpg
Views:	1
Size:	41,3 KB
ID:	638686

Name:	1_Alt2.jpg
Size:	42,5 KB
ID:	638687

Name:	1_Alt3.jpg
Size:	45,1 KB
ID:	638688

Visst har du hittat en A.L.T. från Ekeby!
    Grattis Mr!

Dessutom är det en relativt ovanlig glasyr på dessa vaser. De är vanligast i vit och ljusgrönt och ska även finnas i mörk brungrå.
    Vasen har inget känt namn men är verkligen en pärla.
    Är du säker på att den inte är 29cm? Isåfall är det:

Nr: 207, storlek: 29 x 23 cm, tillverkningsperod: 1940-48, Anna-Lisa Thomson

Vaser nr 201 - 400 Nr Beskrivning Mått År Konstnär 201 16 x 15 cm 1940-42 202 16,5 x 16,5 cm 194...

Här visar jag min gröna variant:

Comment

Tyckte den såg bekant ut, så jag kikade lite på hyllorna och jo, jag hittade den här. Men vad står det i botten på den då?
      Bifogade filer
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Här en bild på min lampfot i samma serie.Click image for larger version

Name:	DSC04900.JPG
Size:	69,2 KB
ID:	518264Click image for larger version

Name:	DSC04898.JPG
Size:	53,2 KB
ID:	518265Click image for larger version

Name:	DSC04902.JPG
Size:	78,8 KB
ID:	518266Click image for larger version

Name:	DSC04899.JPG
Size:	53,4 KB
ID:	518267

Comment

Jättetack för svaret simco!!! Det var verkligen roligt att det var en ALT och en mycket snygg dessutom. När jag mätte lite mer exakt är den 30 x 22. Den har heller inte samma dekor som din men kanske är det 207 ändå?

Tack även brodertuck och luchur för fina alster.

Comment

Det ska vara A-L T som gjort min vas också har jag konstaterat efter lite googling. Det finns ju ingenting under som säger det. Hittade dock en avslutad auktion på Tradera där den beskrivs som "extremt ovanlig". Nåja, det är ju Tradera så man får ta det med en nypa salt. Vasen där är signerad i nederkant, men jag hittar ingen signatur på min. Det enda jag kan se är TB djupstämplat.
            Bifogade filer
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Grattis till en vacker vas

Här är en snarlik...

Comment

Tack själv!

Du kan alltid kika om du ser antydan till signatur på utsidans nederkant, vilket då skulle kunna betyda at den är tillverkad vid Gefle. Vissa dekorelement återkommer på flera av de visade produktern; sjöstjärnan, sjögräset, "ringarna" och "maneten".
                Här är en länk där du kan läsa lite om A.L.T.s arbete vid de olika fabrikerna. Samt en länk på Thomson-märkningen i nederkant.
                Last edited by simco; 2011-07-31, 09:45.

Comment

Tack Kaptenen! Där stämmer ju dekor och även mått med min vas. Glasyren är också densamma, så jag tror att det handlar om en identisk. Synd att de inte visar undersidan.

Tack för länken simco. Nej, jag har verkligen gått över den ordentligt och hittar verkligen ingen signatur.
                  Last edited by Mr.; 2011-07-31, 09:44.

Comment

Här kommer länken med bilder på bla signeringen vid Gefle-fabriken:

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Här kommer länken med bilder på bla signeringen vid Gefle-fabriken:

http://www.auktion.se/objectimage.ph...230&oiId=44999
                      Mycket bra, men det kanske är bättre att säkra de bilderna för dokumentation här?
                      De har legat där i över ett år.

Comment

Jag håller med om att bilderna borde säkras!
                        Jag har försökt att spara ned dem, men filerna blir ofantligt stora och när man sedan försöker förminska blir bilden för liten för att se vad det är.
                        Någon som är mer tekniskt kunnig än jag får gärna prova och se om det fungerar bättre.

Comment

Här är bilderna
                          Bifogade filer

Comment

Tack Kaptenen!

Undrar vad jag gjorde för fel?
                            Jättebra att bilderna nu är "safeade"

Comment

Det finns en artikel om ALT i A&A nr 6/7 1996. Där står inte mycket om Gefle mer än att hon tidvis arbetade med stengods där efter 1935 (dvs efter UE köpt Gefle).

Hon hämtade mycket av sin havsinspiration från Grundsund på västkusten där hon vistades sommartid. Hon umgicks här med en hel del andra konstnärer, bla Ollers, Ewald Dahlskog, Carl Gunne och Rikard Lindström och inspirerades därmed också till att börja måla i olja.

Comment

Working...
                              X