Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stort handmålat fat - Ekeby eller Gefle ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stort handmålat fat - Ekeby eller Gefle ??

Detta fat kan jag inte hitta någon info om, enligt säljaren skall det vara av Gefle men då det är omärkt så hittar jag inget om det. Tacksam för identifikationshjälp.
    Click image for larger version

Name:	IMG_0527.jpg
Views:	1
Size:	19,4 KB
ID:	638660Click image for larger version

Name:	IMG_0526.jpg
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	638661

Det är föga till hjälp nu, eftersom jag inte kommer ihåg vad det stod på de 2-3 fruktassietterna som jag såg i lördags. Kan det ha varit blåstämplat Bo Fajans?

Vi får se vad de andra har att säga!

Comment

Osäker på Bo fajans... Jag hade ett likadant fast enfärgat vitt som jag sålde för några veckor sedan på loppis, men jag kan inte memorera om där fanns någon stämpel

Comment

Jag har nu köpt tre fruktassietter djupstämplade Gefle 344W och med rest av svart stämpel (21 cm i diameter)
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Jag har nu köpt tre fruktassietter djupstämplade Gefle 344W och med rest av svart stämpel (21 cm i diameter)
          Bra!
          Då hade luchurs säljare rätt.
          Tord Gyllenhammar och Björn Holm skriver i sin bok "Gefle Porslinsfabrik" (2008) om fruktserviserna på sidan 33 att "Den mest förekommande modellen är W från 1933."
          Sedan bläddrar jag fram till sidan 98 och hittar i registret:
          W 1933-55 A. Percy

Rimligen borde då Dina fruktassiettter vara från 1934.
          Last edited by Gideon; 2011-07-30, 16:17.

Comment

Tack så mycket Gideon! Jag fick tänka till lite varifrån du fick årtalet 1934, men det är ju början på djupstämpeln.

Comment

Just det, och den andra fyran kan vara för kvartalet.
              Men det står det inget om i boken, så det ligger i luften än så länge. Fler jämförelser behövs.

Comment

Tackar, tackar Kaptenen och Gideon

Jag tänkte lägga ut det för försäljning men om du Kaptenen vill ha det till dina nyinköpta assietter så hojta till.

Comment

Detta är INTE modell W. Det är den som har en profilerad kant i form av klamrar som är W.
                  Last edited by Kaptenen; 2011-07-30, 19:05.

Comment

Ja, den du visar ser man ju betydligt oftare än vad man gör med denna.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Detta är INTE modell W. Det är den som har en profilerad kant i form av klamrar som är W.
                      http://www.porslinet.nu/Keramik/Kera...W,%20Percy.htm
                      Är det inte bättre att Du kommer med motförslag, istället för att kategoriskt avfärda faten ovan som W-modellen?
                      Det finns andra gröna fat på länken Du hänvisar till http://www.porslinet.nu/Keramik/Gefle-Bo%20Fajans.htm och jag kan inte se några beskrivningar eller bilder av märkningar på dem - allra minst på fatet med rokokobrätte (klamrar) som ju också är ofta sedd.

Comment

Ber om ursäkt. Bara för att jag vet vad som är W-modellen ska jag också kunna säga modellebeteckningen för denna, betydligt ovanligare, modell. Det gör jag inte.

Däremot är W så vanlig och välkänd att inte tycker det ska vara några problem att identifiera den. Den är tyvärr sällan annat än doppad i div glasyrer utan namn (1777 på bilden eller svart glasyr är väl vanligast). En mycket snygg, men ovanlig dekor är Silverstjärna (1930?), vars terrin kan beskådas på Design Museum i London, skänkt av Åke Livstedt.

Comment

Working...
                        X