Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen bilder BO Fajans

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äntligen bilder BO Fajans

Har tidigare frågat om denna serie, troligen fruktfat med tillhörande assietter. men hade då inga bilder. Hoppas dom kommer med här nu
    Jag undrar om dom är gamla och lite om person som designat dem?
    Köpte det stora fatet + 7 assietter på en LOPPIS.
    Tacksam för hjälp!
    Bifogade filer

Då tar vi nya tag.

Artikelnumren 1192 och 1193 är assiett resp. fat, formgivna av Allan Ebeling och i produktion 1937-53.
    Glasyrbeteckningen SC finns inte med i registret, som för övrigt har luckor av olika skäl, men för S är dekoren "Benfärgad matt glasyr dekorerad med vildblommor, 1942-53".

En förklaring kan vi möjligen hitta i signaturen Hd, men först tar vi vad Birgitta Lundblad skrivit i sin bok om Bo fajans:
    "Numrering.
    Artikelnumrering är inte helt systematiserad. Vissa konstnärer har helt egna nummerserier medan vissa serier delas av flera konstnärer. Samma artikelnummer kan förekomma på flera olika produkter. Samma modell kan förekomma med flera olika glasyrer och dekorer, ibland även med en dekor av en annan konstnär. Framför allt kan detta ses från mitten av 1940-talet, då flera av Ebelings ursprungliga föremål produceras med annan dekor."

Hd är den som dekorerat faten, och då kan jag tänka mig att det är konstnären Gösta Holmstrand, som var anställd och bidrog med formgivning. Han har tyvärr inte fått någon närmare presentation i nämnda bok.

Comment

Tack snälla Gideon för ditt svar. Kanon!

Comment

Förresten, jag undrar om man skulle sälja fatet och de 7 assietterna, vad kan man vänta sig att få för dem?

Comment

Working...
        X