Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

U-E vas med "iris eller" " ros" i glasyren, vem ?? o vad ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• U-E vas med "iris eller" " ros" i glasyren, vem ?? o vad ??

Ibland har man tur , verkligt tur, som Vickes snäcka (vackrast) sedan denna härliga, läckra vas, med en urskön glasering som ser ut verkligen ut som en röd o en blå ros som framträder i glasyren, tror det är Anna-Linsa Thompson, men vill inte lägga i dokumentationen än, låt njutas, samt vara säker.

Då provar jag igen, låt er väl smaka,

Click image for larger version

Name:	125740327_2.jpg
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	638557Click image for larger version

Name:	125740327_1.jpg
Size:	28,7 KB
ID:	638558
    Last edited by Kaptenen; 2011-07-26, 19:33.

Vilken vacker vas!!!!

Comment

Fick inte in alla foton som jag tyckte passade, få se hur detta går

Click image for larger version

Name:	125740327_4.jpg
Size:	25,5 KB
ID:	518013Click image for larger version

Name:	125740327_3.jpg
Size:	26,0 KB
ID:	518012
      Last edited by Kaptenen; 2011-07-26, 19:34.

Comment

Läcker vas och intressant med sin irisdekor med annan färgställning än vad som visats tidigare!

Det har diskuterats om Idrisdekoren är Gabriel Burmeisters idé och i så fall var han först börjar med den. Det finns många exempel på irisdekor från olika tillverkare här är den senaste ämnestråden.

1531 Vas 15,5 x 11,5 cm 1922-30 (upphovsman/ -kvinna okänd)

Nr 1400 - 1699 Nytt nr från 1939 anges när föremålet har tillverkats efter 1938 med nytt artikelnummer Nr Beskrivning Bild Mått År Kon...

Jag undrar varför denna har modellnummer 1531/1500?

Comment

Tack!!!

Om du ser på grödinge 1918/ det var väl då de bytte en hel del nr

Titta noga på bilder nr 1400-1699, där är tre vaser som en är lik denna, i så fall skulle det innebära Anna-Lisa Thomson

Det 2 nr, kan det ha med nr bytesturbulens att göra, lite dumt kanske?

Comment

Anna-Lisa Thomson började på U-E 1933 så det tror jag inte är möjligt.

Bild Grödinge Antik & Design AB
            Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.

Nr 1501 Vas, 19 x 12 cm, försäljningsperiod ca 1922-38
            Nr 1507 Vas, 20 x 11,5 cm, försäljningsperiod ca 1922-30
            Nr 1509 Vas, 16 x 15,5 cm, försäljningsperiod ca 1922-30

Comment

En av alla okända konstnärer

Det kan ju vara intressant m okänd konstnär, men av nyfikhet ska jag ska jag skriva tillde trevliga pojkarna på gröödinge, senare när det är DAG, få höra deras syn ??

Comment

Vasen är jättevacker och mycket intressant!

Denna typ av stämpel (UE, MADE IN SWEDEN) användes bl.a. på porslin, som tillverkades vid Gefle, men som var ämnat för exportmarknaden. När man tittar på ebay så har de äldre vaserna från UE ofta denna stämpel, vilket skulle kunna stärka teorin om att även keramiken, som var ämnad för export, är stämplad på detta sätt. Jag undrar om "exportgodset" även har en annan typ av serienr än det som såldes i Sverige.

Grattis till en fin vas!

Comment

Pratade med Johan, Grödinge, han var nere i Blekinge o utan tillgång t data idag,

men han sa attt dessa vaserna var ovanliga, kring 1919-1922, ena numret visade vilken

form den hade o det andra vilken glasyr det var. Det var inget jag behövde oroa mig över. Ofta okända formgivare, vad de fått fram ??!!

Och skålen med EL signerat Ella Lamhagren hade tagits m U-E.

Säkert en del att rätta till, men huvuddragen Jag skulle skicka honom ett foto fr den i

alla vinklar, ska passa på att fråga om varför just de inte har signatur

Comment

Vill säga att vasen kommit hem, o ÄR lika vacker i verkliigheten. Har varit lite krasslig, men

nu ska jag ta kontakt m Johan igen, ni brukar ju få svar så fort ??

Den är 16 cm hög o rund om magen 38 cm !!

Comment

Nu har vi fått svar från grödinge ang vas m iris

NU har jag fått svar från Grödinge, idag. Så jag har inte riktigt fattat allt än (lite trög)

Men jag refererar:Vasen är som jag sa i tele, tillverkad på 20-talet, okänd konstnär.
                      Den dubbla numreringen är ganska vanlig på 20-talet, och står för följande när det gäller din vas Nr 1531 är modellen, dvs vasens form. I sitt grundutförande skulle den haft en helt annan och har i detta utförande fått dekoren från vasen 1500.
                      På så sätt kunde man utöka sitt sortiment på ett enkelt sätt.

Efter några år, slutade man dock med denna dubbelmärkning, trots att man lånade dekorer från andra modeller.

Redan på 20-talet gick Upsala-Ekeby på export, varav märkning på engelska.

Refererat mejl Johan Grödinge till mig, o till pes

Jag måste själv kollla upp, min dekor ser ut som nr 1501, inte exakt men... o modellen stämmer precis, när jag nu fått mäta själv, hemma med nr 1509

De modeller jag hänför till är de foton som kaptenen lagt in nåt inlägg under detta.
                      Last edited by annestig; 2011-08-07, 15:31. Anledning: SYNS FÖR LITE

Comment

Ursäkta om jag lägger mig i diskussionen, men jag tror nog du med gått samveta kan utesluta Anna-Lisa Thomson. Som tidigare sagts av "kaptenen" började A.L.T på Ekeby 1933. Med tanke på att hon tog sin examen som keramiker 1928 är det knappast troligt att hon skulle vara formgivare av denna vas. Sedan mellan åren 1928-1933 var hon på S:T Eriks lervaruf. och då hade hon "händerna" fulla i arbetet med föremål av den grön/svarta kopparoxidglasyren som hon även fortsatte med när hon kom till Ekeby 1933. Jag tycker också att det rent stil och dekormässigt känns avlägset med A.L.T och den här vasen.

Tror nog att det lutar åt "okänt ursprung"
                        Så lycka till och hur som helst är vasen jättetrevlig och fin
                        Det räcker långt...

/Tack för ordet

Comment

spännande irismönster och märkning

Det är det, som är lite spännande tycker jag,

okänd konstnär, kan ju bli lite eller mkt känd en dag.

Det intr var ju mest detta m dubbelnr, som en del ifrågasatte, samt att de under 20-talet

ofta lånade dekorer fr modeller vice versa. Grödinge har ju själva köpt in ngr av dessa
                          vaser, då känner jag mig trygg----------kvalitet.

Och om jag skrivit Anna-Lisa ngnstans, ber jag om ursäkt, henne tycker jag def inte det påminner om, har ngr andra i bakhuvudet.

Comment

Bra att du fått den extra informationen från Grödinge.

Det verkar vara svårt att få fram formgivare på de tidigare sakerna från UE. Glasyren har vi här på PES diskuterat om det möjligen är Gabriel Burmeister som upphovsman till, men vi behöver lite mer på fötterna.
                            Precis som Johan skriver är UE Made in Sweden, exportstämpel. Jag tror att den är mycket svår att få tag i i detta utförande i Sverige och jag tycker att du ska vara mycket nöjd över ditt fina köp.

Mvh Simco

Comment

Working...
                            X