Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo Fajans / 1 Stort fruktfat + 7 tillhörande assietter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bo Fajans / 1 Stort fruktfat + 7 tillhörande assietter

Text BO Fajans SWEDEN
    Signaturer: SA, SB och SC
    Nummer Fat 1193
    Nummer Assiett 1192

Tacksam att få veta VAR och VEM som är tillverkaren?

Snälla, skulle vi kunna få se lite bilder!

Comment

Ja, problemet just nu är att jag har inte min kamera hemma just för tillfället. Jag lovar att återkomma med bilder framöver, kanske nästa vecka.

Comment

Ser också fram emot att få se faten och det är ju mycket trevligare, än att bara kommentera torra siffror och bokstäver.

1193 är ett fat med diametern 32,5 cm och var i produktion 1937-53. Formgivare Allan Ebeling.
        1192 är en assiett med diametern 18 cm och var i produktion 1937-53. Formgivare Allan Ebeling.

Signaturerna säger mycket om tillkomsttiden, men av beteckningarna SA, SB och SC, återfinns endast SB i glasyrregistret.
        Enligt den är glasyren utvändigt svart och invändigt blå. Användes endast året 1953.
        Källa: BoFajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967 (utg. 1996) av Birgitta Lundblad.
        Last edited by Gideon; 2011-07-14, 18:33.

Comment

Ursäkta min iver
          Jag vet ju att det var löjligt att fråga utan att unna ta bilder.
          I nästa vecka får jag tillbaka min kamera, då skall jag fota grejerna.

MEN ni är så himla duktiga så jag chansade på att lämna lite siffror och signaturer

Skall bättra mig!

Comment

Samma "assietter" ligger nu inne på Tradera såg jag idag! MEN dom är ljusa i färgen och inte gula som mina är

Comment

Working...
            X