Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem kan gjort detta Gefle fat och en stämpelfråga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem kan gjort detta Gefle fat och en stämpelfråga.

Jag fortsätter ställa frågor då det finns så mycket kunskap här Jag tänkte på vem stämpeln på denna hittar jag inte. http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/gefle.htm kan den vara från 1925-1939? Finns inte alla stämplar med på den sidan? och kan det vara Arthur Percy som designat fatet? Fatet är 27 cm i diameter och det ser ut som det står 2653 under på stämpel.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	23,1 KB
ID:	637999Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Size:	43,8 KB
ID:	638000Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Size:	20,3 KB
ID:	638001

Det är bättre att lita på vad författarna Tord Gyllenhammar och Björn Holm sammanställt i sin bok "Gefle Porslinsfabrik" (2008).
    På sidan 82 har vi rubriken Glasyrer med nummer, och återfinner där nr. 2853 (som stämpeln kan tydas till) och den står för "grön halvmatt" som användes åren 1939-1955.

Diametern 27 cm. gör den till en fruktskål, och då bläddrar vi fram till sidan 99 och ser där nio stycken som passar in i tidsperioden. Kommer vi till måtten, så har vi ingen som är exakt 27, men det kan skilja på en centimeter i form eller Din egen märkning.
    Två skilda formgivare nämns och det är Arthur Percy och Ruben Wallström.

Det bör finnas två instämplade bokstäver i godset. Leta efter dem och tala om vad det är, och då vet vi sedan vem som är skaparen.
    Men låna boken på biblioteket!

Comment

Tack för svaret Fatets diameter är 27,5 cm ser jag nu. Jag har synat fatet runt och precis överallt men det finns inga instämplade bokstäver i godset. Dom stämplar som finns på sidan som jag länkade till är det ALLA stämplar som Gefle använts eller finns det fler? För den som är på fatet liknar det från 1925-1939 men där står det inte "Made in Sweden" på? Ja snart är det dax att kanske köpa en egen bok om stämplar mm om porslin och konst. Jag är ganska ny på detta men det är som en ny värld har öppnat sig och jag tycker det är så kul att se så mycket fina saker och lära sig om dessa finna gamla saker . Önskade jag kunde mer men jag jobbar på det

Comment

Den sidans lilla stämpelförteckning är inte på långt när fullständig, liksom förhållandet är med många andra fabrikers, och de enskilda keramikernas signaturer.

Glasyrnumret 2853 anger tveklöst användningstiden till 1939-1955.
        Det vore verkligen önskvärt med en Geflekännare här, som kan ge Dig svar på varför bokstäverna fattas.

Comment

Generellt skulle man kunna säga att ingen bok är komplett och det är inte signaturer.se heller, eftersom den till stora delar bygger på befintlig keramiklitteratur dvs i huvudsak Vingedal och Nyström.

Vad gäller exportstämplar har vi med denna sett två varianter på kort tid. Om glasyruppgiften stämmer bör skålen vara tillverkad 1939.

Här i denna tråd är den andra varianten...

Comment

Gideon - Aha finns det så många oliga stämplar hehe

Kaptenen - Tack för infot och länken, ska kolla där.

Comment

Working...
            X