Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kallas färgen på denna vas av Ewald Dahlskog?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad kallas färgen på denna vas av Ewald Dahlskog?

Jag har liten frågor kring denna vas som jag tror Ewald Dahlskog gjort. Jag har letat efter liknande och sett några av samma sort med då gröna. Vad kallas färgen på min vas? Senapsgul säger man inte antar jag Är det oftast så att om en färg är mer sällsynt så är den värd mer än andra som är mer vanliga? Under står det "Terra" är det något som sänker eller höjer värdet på vasen? PÅ dom andra jag sett (utan att ha sett undersidan själv) så har dom inte nämt "Terra". kan det vara så att det är oväsentligt? Jag är ny inom detta med antik men riktigt nyfiken på att lära mig då det öppnat en ny värld för mig
    Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Views:	1
Size:	49,6 KB
ID:	637522Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Size:	56,9 KB
ID:	637523Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Size:	27,1 KB
ID:	637524
    Last edited by Sloffe; 2011-06-23, 16:46.

Hej!

Glasyren heter "Terra".
    Det finns även grön glasyr som heter "Smaragd" och grågrön som heter "Lava" etc.
    Annars är det även vanligt att glasyrerna är angivna med en bokstavs- eller sifferkod.

Mvh Simco

Comment

Aha är det glasyren som heter Terra, jag fick förklarat av en jag känner att Terra var ett slags matrial. Hmm han kan man tydligen inte lite på hehe tack för informationen

Comment

Hej!

Din vän kanske tänkte på terrakotta? Terra= jord, lera, cotta= bränd.
        Terrakottan skiljer sig från fajans i och med att fajansen är glaserad.
        Hur röd terrakottan är beror på hur mycket järnoxid som finns i leran.

Terra ett passande namn på glasyren tycker jag. Visa gärna fler saker från Bo Fajans om du har.

Comment

Ja det kan vara det han blandade ihop. Men nu vet jag bättre tack för infot igen

Comment

Här kommer en till liten vas, med spiralformad mönster ca 17 cm hög. Vet inte om det är Ewald Dahlskog som gjort även denna? Fin är den alla fall Click image for larger version

Name:	DSC_0011.jpg
Size:	33,2 KB
ID:	517253Click image for larger version

Name:	DSC_0013.jpg
Size:	31,2 KB
ID:	517254Click image for larger version

Name:	DSC_0014.jpg
Size:	22,7 KB
ID:	517255

Comment

Hej Sloffe!

I denna tråd finns en härlig samling av dessa vaser i olika glasyrer.
              Tyvärr finns inte numret med i Bo Fajans-boken, men riktigt dekorativa är de!

Comment

Tack för länken simco jag tycker båda modellerna är snygga även om jag föredrar den som Ewald Dahlskog gjort . Tycker den har skönare former på nått sätt . Såg även en bild där en samlare hade 3 st i olika färger på bänken på sitt jobb som såg riktigt snyggt ut och jag började kolla runt i vår lgh vart det skulle passa. Gäller ju bara att hitta 2 till nu men förr eller senare så

Comment

Om färgen spelar någon roll

Det är en intressant fråga o vissa färger är mer populära.

Vi är ju alla olika, men det jag har tyckt mig märka är att vita, terra färgade men inte mörkbrun, är populära

Inte för knalliga som knallrött eller orange. Blå-vita vaser o ljusa vaser m mönsteri blå eller annan passande färg.

Men det roligaste är ju om du köper det som, oh!! berör dig o finner en plats senare.
                  För det är väl,( i alla fall jag,)
                  för att man föll för skålen eller vasen, ....man köper den

Lycka till, med en åsikt,

Comment

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
                    Det är en intressant fråga o vissa färger är mer populära.

Vi är ju alla olika, men det jag har tyckt mig märka är att vita, terra färgade men inte mörkbrun, är populära

Inte för knalliga som knallrött eller orange. Blå-vita vaser o ljusa vaser m mönsteri blå eller annan passande färg.

Men det roligaste är ju om du köper det som, oh!! berör dig o finner en plats senare.
                    För det är väl,( i alla fall jag,)
                    för att man föll för skålen eller vasen, ....man köper den

Lycka till, med en åsikt,
                    Visst är det så att smaken är som baken och det viktigaste är ju självklart vad man själv tycker . Men jag är ganska ny inom detta med antik/design så jag frågar en massa frågor här för att lära mig då jag tycker det är jättekul. Jag ska så småningom köpa lite böcker men så länge måste jag fråga för att få veta

Comment

Sloffe, Jag har varit med några år men behöver, beständigt fråga.

Det bästa sättet utom att läsa böcker inom det ämnet som intresser en, o i många

även mitt fall har detändrats. Man lär o tittar på andra frågor som verkar spännande o vips börjar ett till eller nytt sakta att födas.

Välkommen, o fråga på

Comment

Working...
                      X