Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby liten söt vas (mangania?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Upsala-Ekeby liten söt vas (mangania?)

Hej,

Någon som vet något om denna lilla vas? Den har stämpel UE 2140 Abg (Abq?).
    Bifogade filer

Googlade lite och fann att Abg står för Ingrid Atterberg Uppsala Ekeby.

Du kan själv läsa här på Uppsala Ekeby sällskapets frågor och svar sida:

http://www.upsala-ekeby-sallskapet.i...svar_2006.html

Just din vas var inte med men andra med samma signering.
    Hoppas detta var till hjälp!

Comment

Tack för det snabba svaret Cyanida! Lustigt, jag hittade precis också den informationen. Ibland slänger man iväg frågorna lite för fort utan att kolla ordentligt själv innan.
      Undrar dock fortfarande vilken glasyr det är...

Comment

Denna vasen hör till en serie av vaser och bägare som heter "Somali". Du kan själv kolla upp UE-föremål på Grödinge Antiks hemsida, de som författat Upsala-Ekebyboken.

Din vas hittar du här:

och här:

http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Mangania - Tyvärr inte

Det inte i Manganiaglasyren (som bara användes vid Gefle bruk) som är på din vas.
          Mangania glasyren togs fram av Arvid Nordbye, ingenjör på Gefle-porslin under 1950-talet.
          Många bruk vid den här tiden tog fram svarta matta glasyrer som var mycket poppulära under 50-talet.
          Den som användes vid Upsala Ekeby är brunare i tonen än vad Manganian oftast är men även den varierar i färg och struktur en hel del. Gefle använde parallellt även en andra matt svart glasyr som heter Negro (1955) som är betydligt kallare i tonen och brukar kallas för en konst-glasyr enligt litteraturen. Titta gärna på första sidan i min tråd i ämnet, där hittar du ett par bilder där du verkligen ser skillnaden mellan dem.
          Last edited by DeBeer; 2011-03-28, 21:15.

Comment

Tack så mycket för ditt utförliga svar DeBeer! Jag har faktiskt tittat på din tråd, men hade svårt att få ihop om det var eller inte. Vad är det egentligen som är så speciellt med manganian? Användes något speciellt ämne för att få till glasyren? Kanske står i tråden som jag missat...

Comment

Varför Mangania......?

Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
              Tack så mycket för ditt utförliga svar DeBeer! Jag har faktiskt tittat på din tråd, men hade svårt att få ihop om det var eller inte. Vad är det egentligen som är så speciellt med manganian? Användes något speciellt ämne för att få till glasyren? Kanske står i tråden som jag missat...
              Tyvärr så har jag ingen aning om om receptet men det jag gillar är att ytan på något sätt ibland känns som saltglaserat gods! Tittar man nära så gillar jag det metallskimmer som syns i kornen, jag älskar att se på glasyrerna i solljus

Comment

Working...
              X